question

haelo avatar image
haelo asked

Grid Setpoint value

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik mijn ESS in de lucht. Het blijkt dat behalve bij overschot, wanneer de accu vol is, er steeds circa 50W aan het net wordt onttrokken. Bij de instelling van het Grid-Setpoint is bij inbedrijfstelling 50W ingevuld. Waarom wordt gekozen voor deze offset? Is deze bedoeld om dmv hysteresis een stabiel regelsysteem te creëren of kan ik de Grid Setpoint omlaag brengen....naar nul?

ESS
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
gerard-van-seventer avatar image
gerard-van-seventer answered ·

Staat uitgebreid in de ESS handleiding. Die 50W is voor de zekerheid dat er geen energy teruggeleverd wordt wanneer het niet de bedoeling is. Als je op ac-out1 weinig aangesloten hebt dan kun je het best een stuk naar beneden brengen. Ik heb 'm op 10W staan en dan zie je af en toe dat er wat teruggelverd wordt. Aannemende dan je in NL bevindt dan is terugleveren niet zo'n probleem maar er zijn landen waar het niet is toegestaan en daarom is er een ruime marge aangehouden.

Op nul zetten kan ook maar dan zul je zien dat er afwisselend van de belasting op AC-out er soms energy wordt afgenomen en soms wordt teruggeleverd.

Bij mij zit het huis ook nog tussen het net en de MP dus zet ik 'm soms op een negatieve waarde bijv. -400W zodat m'n accu ook nog een stuk teruglevert aan het huis en niet alleen aan ac-out1.

--Gerard

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Laurens D avatar image Laurens D commented ·
Gebruik jij ook een interne multiplus meter? meende te horen dat het een stuk stabieler is als je een externe meter hebt, en die aansluit aan je multiplus.
0 Likes 0 ·