question

haelo avatar image
haelo asked

Hoe kan ik het PV surplus toevoegen aan het warmwatervat wanneer accu vol is

Ik zou graag met behulp van mijn ESS (bestaande uit: MPPT, MP2, Gridmeter, CerboGX, Pylontech batt.) mijn "teveel aan zonneenergie" aanbieden aan een verwarmingselement en daarmee mijn warmwater-voorraad opwarmen of bijverwarmer.

1 Hoe detecteer ik dat er zonne-energie over is? ( situatie: accu is vol, laadstroom van MPPT loopt terug naar nul en de MP2 gaat alles wat over is terugleveren aan het net.)

2 Kan ik met dit gegeven een schakelactie realiseren bijv een van de relais in de Cerbo?

Dank,

ESS
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

3 Answers
gerard-van-seventer avatar image
gerard-van-seventer answered ·

Als je het "Large" image gebruikt dan kun je met Node-Red dit relatief makkelijk doen. Wel is het zo dat wanneer je de extra verwarming aanzet het afgenomen vermogen wellicht groter is dan het extra geleverde PV vermogen. Je moet dan kiezen om of het element weer uit te schakelen of batterij of netvermogen te gebruiken.

Ik kies zelf voor de batterij erbij te gebruiken tot bijv. 80% soc, daarna kan de extra load weer uit. Om dit te doen pas ik ook het gridsetpoint aan omdat de grote verbuikers aan de ac-in gekoppeld zijn.

Er zijn allerlei scenario's mogelijk en met node-red kun je vrijwel elke invullen.

--Gerard

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

groningen avatar image
groningen answered ·

@Gerard van Seventer @Haelo


Gerard, Ik zou in de nabije toekomst hetzelfde willen doen as Haelo. Als ik vragen heb, kan ik je dan een paar massages sturen? Ik moet nog steeds Node-Red leren (met de rest), maar ik ga in een slakkentempo omdat ik alle aanpassingen doe als ik vrije tijd heb.


Mvg

Groningen

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

gerard-van-seventer avatar image
gerard-van-seventer answered ·

Ja, daar is dit forum voor. Als je de vragen in het Engels stelt dan krijg je uit de hele wereld de antwoorden.

Voor elk scenario wat je wil oplossen geldt dat je eerst bedenkt wat je wil, daarna hoe je het handmatig qua instellingen van bijv. de omvormer/lader etc. zou doen. Als dat werkt dan kun je proberen dit te automatiseren met bijv. node-red. Dus eerst denken en dan doen :-)

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.