question

davidvm avatar image
davidvm asked

Beperking injectie PV omvormer

Om een premie van Fluvius te kunnen krijgen na het plaatsen van een thuisbatterij is één van de voorwaarden dat de injectie in het net niet groter mag zijn dan 60% van het PV omvormervermogen.

Kunnen we dit oplossen door de omvormer aan te sluiten op de ingang van de Multiplus II?

Waar voor wordt die PV-omvormer dan gebruikt? Enkel voor het laden van de batterij of wordt overtollige energie ook naar het net gestuurd?

Kunnen we dan met de Multiplus de injectie in het net beperken tot 60%?

Ik vraag dit omdat een klant een oude PV-omvormer heeft en hij krijgt ook nog GSC.

Als de PV enkel de batterij zou opladen verliest hij veel certificaten.

Alvast bedankt voor de info.

Vriendelijke groeten,

David

ESS
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

4 Answers
wynir avatar image
wynir answered ·

De beperking tot 60 % injectie is niet meer van toepassing sedert de publicatie in het belgisch staatsblad op 15/7/21. Deze subsidievoorwaarde is vanaf 1/4/2021 opgeheven. Voor personen die zich bij een aanvraag voor 1/4/2021 daartoe eerder verbonden hebben en subsidie ontvingen is deze voorwaarde uiteraard ook niet meer na te leven. Opheffen betekent immers dat in de oorspronkelijke tekst die voor 1/4/2021 van toepassing was, deze bepaling wordt geschrapt en dus niet meer kan worden opgelegd of nageleefd. Websites die niet worden geüpdate blijven de verouderde en achterhaalde info van injectielimiet brengen.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

davidvm avatar image
davidvm answered ·

Bedankt voor de info.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

davidvm avatar image
davidvm answered ·

Als ik dan toch een omvormer rechtstreeks zou aansluiten op de MultiPlus, kan ik dan instellen wat er met de energie komende van de Pv omvormer mag/moet gebeuren?

Bijvoorbeeld enkel batterij opladen of injecteren na da batterij vol is, een percentage van de energie gebruiken om te laden en de rest injecteren?

Alvast bedankt voor de info.


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

wynir avatar image
wynir answered ·

De batterij wordt altijd geladen als er overschot is. Injectie start pas als de batterij vol is. Lijkt me het meest aan te raden. Het nut van deels opladen zie ik niet.

Injectie opleggen kan als je in instellingen/ESS/instelwaarde voeding/ instelt bvb -1000 W dan wordt los van de productie 1000 W geinjecteerd. Valt de productie weg dan wordt wel in dat geval 1000 W uit de batterij gehaald om te injecteren in het net.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.