Zijn de Electrakabels wel dik genoeg

Bij een nieuw ontwerp dat ik voor mijn E installatie aan het maken ben heb ik de hele bestaande situatie in beeld gebracht. Daarbij vraag ik me af of de bestaande kabels die van de agrofet 200/3 naar het voorschip niet veel te dun gedimensioneerd is. De situatie is alsvolgt:

Dynamo 112A. Vandaar loopt een 35mm2 kabel van zo’n 80 cm naar de Agrofet. Vanaf de Agrofet loopt een 16mm2 kabel van ik schat zo’n 8-9 meter naar een Crystec diode in het voorschip. Aan de Crystec zitten vervolgens weer drie accu’s. een 100Ah Dynac en twee parallel aan elkaar geschakelde yellow top accu’s 55 en 75 AH (ja hoe hebben ze het verzonnen ;-)). De walstroomlader Mastervolt Chargemaster 12/35-3 is met een 6 mm2 kabel van ca 2 meter kabel aangesloten op output van Agrofet waarvandaan 16mm2 kabel naar het voorschip gaat.

Mijn vraag is of deze kabel van 16mm2 eigenlijk niet veel te klein is voor deze lengte. Maar ook die 6mm2 kabel vanaf de walstroomlader naar de Agrofet lijkt me aan de kleine kant. De 16 mm2 kabel loopt overigens van de Agrofet langs de walstroomlader naar het voorschip. Waarom hebben ze de lader daar dan niet ingeprikt. Dat scheelt weer heel wat meters (ca. 4m)

Gewist

Het is erg goed uit te rekenen door de nominale stroomsterkte als uitgangspunt te nemen en dan op basis van die stroomsterkte de verliezen van de bekabeling te berekenen. Je wilt een niet al te hoge spanningsval over de bekabeling hebben bij de maximale stroom. Soortelijke weerstand van koperdraad is 0,0175. Dat heet je ‘rho’ waarde. De weerstand van de kabel is dan uit te rekenen door R = rho x L/A (Lengte in m gedeeld door de doorsnede in mm2). Als je de weerstand van een kabellengte hebt berekend, kun je de spanningsval er overheen uitrekenen. Maar, nog makkelijk wordt het door gewoon even de Victron Toolkit app te downloaden. Die doet dit allemaal geautomatiseerd voor je door simpelweg de spanning (12.8V in jouw geval), de lengte en de doorsnee in te voeren. Supermakkelijk.

Hallo Mystudio, dat laatste heb ik ook gedaan, de toolkit dus. En ja die geeft aan dat er eigenlijk niet meer dan 13 A over die kabel mag lopen bij 8 meter

(12V systeem). Dus hoe dit de afgelopen tijd dan goed is gegaan begrijp ik niet helemaal. Ook met de vorige dynamo dit maar ‘slechts’ 60 A leverde zou dat eigenlijk niet goed moeten gaan toch? Het feit dat er nog een start accu en 3 service accu’s op de twee andere outputs van de Agrofet zijn aangesloten heeft daar toch geen invloed op toch?

Vlgs mij had ik mijn bedenkingen ook al geuit in je oorspronkelijke post ja. Ja, die 16mm2 is onderbemeten. De Victron toolkit heeft gelijk. Als je alleen al rekent met de 35A die de Mastervolt kan leveren dan krijg je een veel te grote spanningsval over deze lijn en blijft er te weinig spanning over om de accu’s voorin het schip goed vol te laten. Let wel, de lengte van de bekabeling moet je verdubbelen. Dus als de kabellengte 9 meter is, dan moet de stroom ook weer terug en rekenen we dus met 18 meter kabellengte om de spanningsdip te bepalen.

De weerstand is bijna 0.02 ohm. De spanningsval bij 35A en 12.8V nominaal is dan al vrijwel 0,7 Volt. Dus bij laden van de accu’s met 14,2V blijft er minder dan 13.5V over bij de accu. Ze worden nog steeds geladen, maar minder goed dan je zou willen. In lijn met wat de Victron App zegt.

Ik heb hier bewust nog even losgelaten wat de stroom van de dynamo kan zijn naar deze accu’s. Die kan hoger liggen dan wat de Mastervolt kan leveren. Zeker geen 115A continu, maar als de accu’s goed leeg zijn en de dynamo nog lekker ‘koud’ zou die stroom zomaar eens rond de 60-70A kunnen liggen kortstondig. Het spreekt voor zich dat de verliezen dan vele malen groter zijn dan wat we nu hebben berekend.

Dus ja, deze kabels zijn eigenlijk te dun. Het werkt wel, maar ideaal is het zeker niet.

De 6mm2 kabel van de lader naar de Argofet is zeker ook niet overbemeten. Ik zou hem gelijk aanpassen. Is dit de enkele lengte? Ook dan is het al onderbemeten; weerstand ongeveer een krappe 6 milliohm en een spanningsval van ongeveer 0,2V hier al in het systeem. Zonde. Wederom in lijn met wat de Victron app ook zegt. (die is nog wat negatiever). Voorstel; ook gelijk vervangen door een iets dikkere. 10mm2 kan, 16mm2 is kostentechnisch niet de hoofdprijs voor dat kleine stukje.

dank voor het meedenken. mijn vermoeden en berekeningen kloppen dus…

• Die 16mm2 idd te vervangen door een 25 mm2 (zal nog een hele klus zijn….)
  • ik dacht zelf om, daar die 25 mm2 laadkabel vanaf de Agrofet langs de Chargemaster naar het voorschip loopt, de kabel bij de walstroomlader te onderbreken en de lader daar op in te prikken dan kan die 6 mm2 van de walstroomlader naar de agrofet er tussenuit. dat scheelt zeker weer 4 meter (heen en weer)
  • Die 16mm2 idd te vervangen door een 25 mm2 (zal nog een hele klus zijn….)

Ik dacht ook altijd dat je in de victron app dubbel moet rekenen. Nu zit er op de site van Grilles Solutions ook een “wire size calculator” en daar moet je slechts een keer de afstand invoeren. Als je dat doet en je wilt op gelijke waarden uitkomen zou je bij de Victron ook gewoon een keer de afstand moeten invoeren. Wat is nu juist? zie https://gridless-solutions.com. Ben benieuwd wat jij daarvan vindt

Ik vermoed dat de Victron app ook met enkele meters rekent qua ingave en het dan zelf verdubbeld. Alleen dan kom ik dichtbij de waarden die ik ook bereken. (Dat is de reden om het ook te berekenen; net wat nauwkeuriger.) Dat geeft Victron in de app overigens ook aan, dat het een hulpmiddel/benadering is. Als je 9m invoert in de app laat Victron een spanningsval van 0.8 zien. Ik bereken 0.7. Dus dat komt overeen.
Berekenen is overigens echt niet moeilijk, want de soortelijke weerstand van koperdraad is een gegeven; dat is 0,0175 ohm mm2/m. De formule op de weerstand van een koperdraad te berekenen is dus Lengte / doorsnee (in mm2) 0.0175. Hiermee kun je elke weerstand van elke kabel berekenen. Als je die weerstand weet kun je de spanningsval weer makkelijk berekenen over de kabel . U is I * R.

In het boek Elektriciteit aan boord hanteren ze weer net een ander getal E= 0,0164 * I * L/S

dan kom ik uit op E= 0,0164 x 35 x 18 / 16 = 0,65V is 4,7% spanningval bij 13,8 V. :slight_smile:

als ik dan een 25mm2 kabel neem gaat het nog maar net aan…. 0,44 V spanningsval ofwel 3,2%. 3% wordt toch wel als max beschouwd lees ik. Of zie jij dat anders?