Ik heb een wens voor Victron ESS.
Soms willen mensen handmatig ontladen naar het net, of opladen vanaf het net, maar niet te lang (tijd) of te ver (SOC).
Je kunt de “Instelwaarde stroomnet” dan wijzigen, zowel positief als negatief.
Maar je moet zelf echt niet vergeten dit weer op tijd terug te zetten.
Wens:
Maak bij het instellen van het stroomnet tevens beschikbaar (twee selecteerbare keuzes):
Deze waarde behouden tot xxx % en daarna “Instelwaarde stroomnet” wijzigen in xxx Watt (xxx % stijgend of dalend, afhankelijk van laden of ontladen)
en de optie:
Deze waarde behouden voor (aantal uren/minuten) en daarna “Instelwaarde stroomnet” wijzigen in xxx Watt
Node-red is makkelijk als je er eenmaal in thuis bent en je er tijd voor hebt. Het enige wat ik op soortgelijk gebied een enkele keer deed is Siemens Logo, en vroeger leren programmeren voor MS-DOS. Maar als het wensen zijn die heel veel mensen zouden willen gebruiken, zoals deze (want ik weet er al meer die dit willen), dan lijkt het me logischer dat Victron het integreert dan dat elk individu gaat uitvinden hoe het moet.
Maar goed, ik zal me er nog eens in proberen te verdiepen.
Logo (voornamelijk booleaanse logica, timers, tellers) en MSDOS (een besturings systeem, geen programeertaal) zijn inderdaad ver verwijderd van Node-Red. Ik vind persoonlijk je vraag toch wel vrij klant specifiek om van Victron te verwachten dat ze dit implementeren in de remote console menu structuur. Anderen verwachten van victron dat ze hun menu structuur niet te groot maken met dit soort “rare functies”. Ik zou zoiets op 5-10 minuten kunnen programeren. (installatie Node-Red/dashboard/bigtimer etc. niet inbegrepen). Als je vergelijkt met Logo dan is er in een verbinding tussen de bouwstenen(nodes) een topic en een payload aanwezig in plaats van de 0 of 1 bij logo. De topic is meestal een string van characters en de payload kan verschillende formaten bevatten. Zoals integer number/floating point/character string enzovoort. Ook wordt er event-based geprogrammerd ipv heel het programma asap te doorlopen bij LOGO. Ik zou eens een poging wagen als ik van jou was. Zo blijf je een beetje bij in de wereld. Als er vragen zijn kun je ze altijd afvuren.
Dank voor het aanbod, maar het is inderdaad beter dat ik zelf eens met node-red ga experimenteren. Ik kan natuurlijk van de website met voorbeeldjes gewoon wat downloaden (ook als ik die functie niet nodig heb), maar dan heb je wel een beginnetje van hoe het ongeveer werkt.