Opslagsysteem setup met een VM(België)

Hallo allemaal,

Ik heb een idee uitgewerkt voor een zelfgebouwd opslagsysteem om optimaal gebruik te maken van mijn zonne-energie. Momenteel heb ik een Huawei 10kW omvormer in gebruik, maar de bijbehorende batterijen zijn erg prijzig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en ben ik van plan het systeem zelf op te bouwen.

Hoewel ik beperkte kennis heb van dit soort systemen, ben ik handig en heb ik in huis al heel wat installaties zelf uitgevoerd – allemaal zonder problemen en telkens goedgekeurd bij keuring. Uiteraard zal ik dit systeem pas in gebruik nemen na goedkeuring door een erkende keurder.

Ik voeg een schema toe van mijn opstelling (de meeste onderdelen bestaan al in de praktijk):

Alles wat je ziet in het schema is reeds geïnstalleerd en goedgekeurd, behalve:

1.Het extra verdeelbord dat ik wil plaatsen in de garage, ook de verbinding tussen de hoofddiff. en remautomaat in het garage verdeelbord(hier twijfel ik zeker of mijn idee correct is)

2.De Victron-omvormers en ESS-opslag die daar zullen komen (afstand: ca. 10 meter van de meterkast)

3.De EV-lader, die binnenkort wordt aangesloten

Mijn vraag aan jullie:
Is dit plan technisch haalbaar?
Zien jullie fouten of zaken die ik beter anders aanpak?

Alle feedback is welkom. Ik leer graag bij en wil dit project zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren.

Alvast bedankt!

Zoals steeds is het eerste antwoord altijd wat genuanceerd.
Vraag: “Is deze setup OK ?”
1ste antwoord (altijd hetzelfde): “Dat hangt er van af. Wat wil je dat het doet?”

Dingen die ik zo direct zie: als je een ESS systeem wil bouwen heb je een energie meter nodig vlak achter de Fluvius teller en moet je weten hoeveel je zonnepanelen opbrengen.
Aangezien Huawei (nog) niet supported is door de GX, ga je daar een 2de energie meter voor moeten plaatsen.

De volgende vraag: wil je enkel het net bufferen of wil je ook (beperkt) off-grid kunnen werken?
In je schema lijkt enkel de AC In van de Multis gebruikt te zijn en dan heb je dus geen off-grid functie voor als het net wegvalt.

Hi Bart, bedankt voor uw reactie. Mijn hoofddoel is om zoveel mogelijk van mijn eigen zonne energieproductie te gebruiken. In mijn schema heb ik een tweede energiemeter geplaatst aan de kant van het verdeelbord waar de Victron MultiPlus II-omvormers komen, maar ik twijfel of dat correct is.

Als u advies hebt over hoe ik die het best kan aansluiten aan de kant van de Fluvius-meter, zonder dat dit de werking van de bestaande DTSU666-H energiemeter verstoort, dan hoor ik het graag.

Daarnaast zou ik ook graag een back-upfunctie willen voorzien voor het geval het net uitvalt, maar ik weet niet zeker of dat in België is toegestaan(ik las wat ervaringen waarbij het werd afgekeurd door de keurder omdat ze niet zo bekend zijn met zo’n systeem soms) en wat de beste manier is om dit te doen zeker in combinatie met de Huawei-omvormer. Daarom heb ik me voorlopig beperkt tot mijn belangrijkste doel, het maximaal benutten van mijn eigen productie. Ook bijkomende tips of adviezen over de back-up functie zijn zeker welkom!

Alles wat je zegt is perfect mogelijk.
Wat de huidige rol van de DTU666-H meter momenteel is kan ik wel niet afleiden uit je schema.
Als dat is zodat je Huawei omvormer zich kan aanpassen aan de netbelasting, dan gaat dat moeilijker samenwerken met een Victron systeem.
Als dat is zodat een laadpaal de laadsnelheid kan aanpassen aan de hoeveelheid overproductie van je zonnepanelen, dan gaat dat ook vloeken.
Want zowel je Victron systeem als de laadpaal gaan dan vechten om het solar overschot.

Andere opmerking: het lijkt logisch om elke Multi z’n eigen zekering te geven maar eigenlijk wil je dat niet.
Je wil de 3 Multis (in 3 fase setup) achter 1 enkele 4 polige automaat hangen.

Verder ga ik hier niet heel veel meer uitleg bij geven.
De simpele reden: normaliter betaal je de installateur om alles conform de vereisten aan te sluiten.
Ja, dat kost wel wat natuurlijk.
Maar eigenlijk betaal je hem niet voor het aansluiten zelf (daar verdient 'ie niks op) maar wel om te weten hoe het tout court allemaal aangesloten moet worden.

Je kan dat allemaal zelf uitzoeken en daar lang op zoeken, of iemand betalen die het allemaal al weet.
Zelf heb ik daar heel veel tijd (en dus geld) in gestoken om dat allemaal uit te zoeken dus ik zou nogal hard in m’n eigen voet schieten moest ik die kennis gewoon gratis op 't internet gooien.
Voor je 't weet gaat er iemand installaties doen en aanrekenen op basis van de info die ik gratis ter beschikking stel maar wel zelf heel veel in heb moeten investeren om ze uit te zoeken.

Welke optie voor jou 't beste uit komt moet je voor jezelf uitzoeken.
Feit is dat je heel veel kan doen met een Victron systeem, als je heel goed weet wat er hoe mee kan gedaan worden.
Om dat allemaal uit te zoeken vanaf nul ben je makkelijk een paar jaar bezig.
Cru gezegd lijkt een profi installateur inhuren een dure optie, maar (als 't een goede is) kom je er uiteindelijk een pak goedkoper mee af.

Binnen mijn vakgebied heb ik ~35 jaar ervaring, waardoor ik de meeste zaken op een paar uur of dagen kan oplossen.
Klanten betalen me niet voor die paar uur of dagen, ze betalen me voor die 35 jaar :grin:

Neem even contact op met een lokale officieele victron dealer voor advies/ontwerp

Systeem ontwerp vragen zijn in principe niet toegestaan volgens de community regels

Iedere installatie is uniek en heeft zijn eigen ontwerp nodig waar een victron dealer bij kan helpen

1 Like

De DTSU666-H wordt op dit moment gebruikt om de injectie en het verbruik goed op elkaar af te stemmen. Wanneer later de Huawei EV Charger wordt geplaatst, zal die instaan voor de load balancing tijdens het laden.

Ik begrijp uw standpunt over het delen van informatie, en ik respecteer ook dat u ervoor kiest om bepaalde kennis niet te delen. Tegelijk hoop ik dat u ook mijn kant begrijpt: ik wil dit graag eerst zelf proberen en de mogelijkheden verkennen, in de eerste plaats omdat ik het interessant vind, en in de tweede plaats omdat ik ervan overtuigd ben dat niemand bewust slecht werk voor zichzelf wil leveren integendeel, men wil het juist goed doen.

Tegenwoordig kan vrijwel iedereen zich installateur noemen, ook zonder ervaring of degelijke kennis. Uit eigen ervaring weet ik dat zulke installateurs soms de duurste zijn, maar helaas niet altijd de beste. Het gaat me dan ook niet om het besparen van geld bij het inschakelen van een installateur, maar eerder om het vinden van iemand die zijn vak echt begrijpt. Ik wil voorkomen dat ik uiteindelijk dubbel verlies lijd door fouten van iemand die zijn werk niet goed uitvoert of onvoldoende inzicht heeft.

Daarom probeer ik eerst altijd zelf een oplossing te vinden. Als dat niet lukt of te moeilijk blijkt, zoek ik verder naar een geschikte installateur voor dit specifieke project wat hier in België, naar mijn ervaring, niet eenvoudig is.

Bedankt in elk geval voor uw tips.

Ik wist dat niet, mijn excuses daarvoor. Ik zag gelijkaardige topics en dacht dat het wel toegestaan was, vandaar dat ik had besloten om dit te plaatsen. Ik zal het anders markeren zodat de moderator het kan verwijderen.

Geen probleem hoor, gebeurd wel vaker, post wordt daar niet voor verwijderd!

Het gaat er alleen om dat ieder systeem uniek is en een eigen ontwerp nodig heeft

1 Like

Exact dit.
We kunnen hier op 't forum wel basis tips en advies geven maar werkelijk een advies op maat is praktisch niet mogelijk.
Daarvoor zou je de lokatie en installatie eerst zelf moeten gezien hebben om te kijken wat er werkelijk kan.
Een draad op een schema is rap getrokken, in de praktijk durft dat soms heel hard tegen te vallen :slight_smile:

Helaas is het meegeleverde schema hier nogal slecht leesbaar, staan er fouten in (VM-3P75CT staat op de verkeerde plaats) en komt het niet overeen met de wensen van de OP.
Verder laat Huawei zich heel slecht met andere systemen integreren, wat het allemaal nog veel complexer maakt.
Een Huawei PV omvormer koppelen met een Victron systeem lijkt me nog te doen (staat op mijn “als ik ooit tijd heb” lijst) maar de Huawei EV laadpaal en grid meter er ook nog bij koppelen lijkt me onbegonnen werk.
Uiteindelijk eindig je dan met 2 systemen die elk apart hun ding gaan willen doen en dat kan alleen maar miserie geven.

Ja, Huawei batterijen zijn wat duurder en een GX heeft meer sturings opties, maar gezien de hele installatie nu al volledig is opgebouwd met Huawei materiaal zou ik er niet aan beginnen om daar nu nog een andere vendor aan te willen knopen.
Gewoon voor de Huawei batterijen gaan, ander krijg je het waarschijnlijk nooit deftig aan 't werk.

En om heel cru te zijn: “daar had je eerder aan moeten denken” is hier heel toepasselijk.
Nu alle kaarten al geschud en gedeeld zijn, is er quasi geen ruimte meer voor aanpassingen.

Ik denk dat de meeste installateurs hier zo zijn begonnen en zeker degenen die geavanceerdere kennis hebben.
Helaas zijn er geen shortcuts om die kennis te verzamelen maar moet je er de tijd en studie in steken.

Hoe je een installateur vindt die er wat van kent ?
Een Victron certified installer aanspreken (te vinden op de website) lijkt al een goede start.
Daarna kan je die nog om referenties vragen.

Om je heel wat werk, kosten en teleurstelling te besparen is mijn advies, gezien praktisch je hele installatie al Huawei is, om er geen Victron aan proberen te knopen maar om verder te bouwen op het Huawei ecosysteem.
Da’s tegen mijn winkel maar als jij quasi zeker toch met een dure oplossing blijft zitten die niet doet wat je wou, is dat het eerlijkste advies dat ik kan geven.

1 Like

Precies dat!