Is een omschakelaar in de groepenkast om tussen Net en ac out 1 van de multi rs Solar te schakelen verplicht, echt niet nodig of handig?
Als je een omschakelaar plaatst zoals geschetst dan heb je back-up stroom (batterij) bij stroomuitval en je kunt bij een defect aan de multi je huis van stroom blijven voorzien door de schakelaar op net te zetten. Dus handig. En als je de omvormer van je zonnepanelen ook achter de multi plaatst dan bijft deze functioneren bij stroomuitval.
Bij stroom uitval omschakelen? Ik meende dat, dat met een victron omvormer/ lader dat juist vanzelf en heel snel gaat, zo snel als een ups
Het is mij wel duidelijk dat een omschakelaar er gewoon bij hoort bedankt hiervoor.
Niet verplicht, niet per se nodig
Maar zoals gezegd handig voor evt defect, let wel Op dat het de juiste is bij 3 fase aansluiting!
Bij omschakelen moet de N altijd als laatste geschakeld worden en bij terug schakelen altijd als eerste!
ja de multiplus schakelt automatisch over bij stroom uitval op batterij backup en zonne stroom als deze op de ac out 1 zit (let wel op het maximale vermogen 1:0 rule)
Alleen alles wat achter ac out 1 zit wordt gevoed door batterij/pv backup, ac out 2 is daarbij schakelbaar, alles aan de ac in kant krijgt geen voeding bij net uitval
De omschakelaar van Hager schakelen de nul niet correct, daarom ook niet duur…
Er komt echter eerst een 1 fase victron ess.
Dan zou ik hem voor nu achterwege laten
Ik heb er ook geen op mijn 3 fase ess (hele woning) ook nog niet nodig geweest
TIP: denk ook eens aan een overspanning beveiliging. Zelf gebruik ik Phoenix Contact voor de DC kant van de zonnepanelen en Dehn voor AC omvormers en in de meterkast. Alles kost namelijk een flinke som geld en dat wil je natuurlijk wel zo lang mogelijk blijven gebruiken.
Overspannings beveiliging is zowiezo verplicht in NL bij vervangen of ingrijpend veranderen van groepenkast, ook voor bestaande woningen
Voor bestaande groepenkasten waar alleen een PV groep wordt bijgeplaatst niet tenzij de omvormer dit niet ingebouwd heeft
Klopt. Volgens NEN1010. Helaas vergeten een hoop mensen dit nogal eens. Soms is de reden ook ruimte gebrek. Tja. Met een ESS dan misschien toch ook maar direct een nieuwe groepenkast.