Wat gebeurd er als belasting MP-2-GX AC out1 te zwaar belast wordt?

Ik zit met een vraag waarop ik het antwoord tot nu toe niet gevonden heb. Gaat om een eenvoudige noodstroomvoorziening die ik wil bouwen voor in ons appartement bestaande uit een Victron Multiplus II-GX met Pylontech Pelio 5.12 kWh accu. Ik heb geen zonnepanelen de accu wordt op peil gehouden vanuit het grid. Er zijn een aantal groepen in het appartement (zie blokkenschema) twee daarvan wil ik achter de Victron op de AC-out1 uitgang aansluiten zodat in geval van grid uitval op meerdere plekken in huis via de accu stroom beschikbaar is. Uiteraard ga ik als het grid uitvalt geen zware verbruikers gebruiken maar de groep waar de keuken onder valt bevat wel een aantal zware gebruikers waardoor, als alles ingeschakeld is, zo’n 5kW getrokken kan worden in die groep. Dit is geen probleem als het grid aanwezig is en als het grid afwezig is zal ik de waterkoker, magnetron etc dus niet gebruiken maar ik vraag me af wat er gebeurd als het grid wegvalt terwijl de grootverbruikers aan staan. De Victron zal dan, lijkt me, proberen de benodigde stroom te leveren maar kan daar niet aan voldoen. Wat gebeurd er dan? Geen probleem als hij afschakelt maar ik wil natuurlijk niet dat hij stuk gaat. Iemand die me kan uitleggen wat er zal gebeuren?

Zet de normale gebruikers op ACout-1 en de grootverbruikers op ACout-2 dan schakelt de MP-II vanzelf de grootverbruikers af zodra het grid uitvalt.

Als er langdurig te veel gebruikt wordt gaat ie in overload en schakelt als nog de uitgang uit

Wat jan zegt, alles wat stroom moet kunnen blijven gebruiken op ac out 1, overige kan op ac out2

Ik zou ook de omschakelaar laten vervallen, dan schakelt het systeem vanzelf over op noodstroom,

kijk ook even goed naar welke multiplus je gaat gebruiken en de hoeveelheid accu
( je hebt geen zonnepanelen dus alles komt uit accu)

Voor een multiplus 2 3k (2400w continue) is 5kw accu voldoende om een dag te overbruggen (koelkast, licht)

tenzij je veel gaat gebruiken tijdens nood

Voor een multiplus 2 5k is 5kw accu te weinig…

Dank voor de reacties.
@Jan: helaas is splitsen van de gebruikers in de keuken geen optie: dat zou extreem veel breekwerk nodig maken in het betonnen appartement.
@Mark: overload en uitschakelen vind ik geen probleem want dit zou niet voor moeten komen. Het is heel onwaarschijnlijk dat grootverbuikers aan staan terwijl we niet thuis zijn dus we kunnen ze handmatig uitschakelen zodra het grid wegvalt maar dat kost enige tijd en ik wil zeker weten dat de Multiplus ondertussen niet stuk gaat. Kan eventueel de zware gebruikers met een Shelly of zo uitschakelen maar ook dat zal tijd kosten en mogelijk niet betrouwbaar zijn. Het wordt een 3k model inderdaad met 5kW accu.

Nee hij gaat niet stuk kortstondige piekbelasting is 5500w, je zou natuurlijk het een en ander met slimme stekkers kunnen sturen met bijv homassistant, zodat deze verbruikers uitschakelen bij stroom uitval