When changing the ‘period selected’ on the iOS VRM dashboard. Titel = empty and the description seems to point to a different cell in the background.
Row inserted without an update to the links? @guystewart minor update for the iOS app descriptions
When changing the ‘period selected’ on the iOS VRM dashboard. Titel = empty and the description seems to point to a different cell in the background.
Row inserted without an update to the links? @guystewart minor update for the iOS app descriptions
@nickdb is bovenstaande verwacht of afwijkend in de iOS app? Nog iets gevonden mbt de prognoses/forecast: ‘morgen’ had een aantal uur zonder baseload met enkel EVCS in de cijfers. Nu heb ik eerst EVCS gewist op de uren, kan dan echter niet opnieuw de invulvelden omhoog krijgen om base in te voeren.
Wel bij een uur waar nog een heel kleine 0,05 base in stond niet bij alle uren waar niets meer in staat.
heb ik te dikke vingers of is het nu zo gemaakt dat enkel een aanwezige staaf aangepast kan worden. Dus trigger bij selectie, wat niet werkt als er niets meer is?
Hi!
The Dutch VRM translator copied over the wrong text in the translation program, I’ve just fixed it and the correct word should become visible in a couple of minutes.
On the adjustable consumption: you can adjust the consumption even for 0 hours, you can first tap the ‘-’ and then the pop up where you can enter values should appear.
We’ll work on making the adjustable consumption a bit better on mobile, this was the first implementation to see how many people would use it ![]()
Hi @Barbara , is there a specific place to give additional feedback on the detailed forecast. It’s better this way but also somethings to consider or correct in future development. Has VE got a specific topic for this input? (Or colleague to @)
for example suspected EVloading is spread over all hours of a day on SOME days. Instead of being grouped together. I think this forecast is theoretically near impossible since there is a minimum 5A charge limit and the fridge and freezer are definitely running all hours of the day, every day.
Haven’t found out what makes the EVCS forecast spread or bunch together yet.
In aggregate the influence might not be to big, but ‘charging when solar availability is high’ and dynamic price is low isn’t reflected on these days. Not a breaking issue for me just input for improvements towards the future.
Again some strange changes to a manually edited forecast when the algorithm is running over it again it changes the expected loads/consumption. But in doing so it doesn’t follow the human input and adds some on top. It falsely replaces the human input baseload with 100% of load being the (re)newly EVCS load. The one that I previously removed when manually editing. And of course the load in our home ESS will never be only EVCS.
The forecast is better now, still improvements can be made to the ‘if needed add on top, don’t replace manual input’ logic. IMO
I am not entirely sure I follow your feedback. Did you mean your removed the EVCS forecast and then it re-appeared?
@Barbara even in het Nederlands om onduidelijkheid te vermijden.
er verschijnt een nieuwe dag met VE forecast voor verbruik, zon en EV-verbruik
ik pas de dag aan en verwijder het EV-laden compleet van die dag en deels pas ik ‘normaal verbruik’ aan. Dat sla ik op. (Menselijke invoer)
een dag later heeft het algoritme weer gedraaid, is de dag anders dan ik hem in stap 2 achterliet.
ik kan m opnieuw aanpassen en als het morgen nog een toekomstige dag is dan ga je van 4 naar 2 naar 3 is het weer anders.
Symptomen:
‘verbruik’ is vervangen door ‘ev laden’ waarbij verbruik verdwijnt uit die uren.
Ev laden wordt opnieuw toegevoegd aan de bewerkte dag, waarbij het vaak ‘verspreid over de dag’ komt te staan ipv gegroepeerd in één sessie.
Voorspelt EV verbruik per uur ligt dan op een heel laag nivo. Want zelfs met 6A voor 1 uur kom je boven een kWh in dat uur.
De historische menselijke invoer lijkt te worden vergeten of deels te worden overschreven vanuit de EVCS-kWh voorspelling. Algemene niveaus blijven ‘aangepast’ maar de verdeling tussen normaal verbruik en auto laden verschuift automatisch. Als voorbeeld te zien omdat er uren zijn waarbij de ‘base load’ verdwenen is uit de voorspelling, er enkel nog EVCS staat.
Ik weet niet hoe ver het algoritme terugkijkt. Met Tibber per kwartier, mits ik niet van het dak en uit de accu’s maar op netstroom laad, kan er oude data zijn (jan/feb/mrt) waarbij incidenteel ‘per kwartier’ door hún aansturing werd geschakeld.
Dat is ver buiten de 30 zelfs 60 dagen want nu plukken we het voordeel van de oplossing met victron en zon op dak. Staat laden in de sessie meestal op 16A en soms als de accu richting vol gaat op 12A. Wat als logische voorspelling een 3,6kWh of +/- 3/2.8kWh in aaneengesloten uren in de grafiek zou zijn.
met de installatie oplossing en mogelijkheden nog steeds heel gelukkig. Dit zijn wel verbeteringen die nodig zijn om het over te kunnen geven aan ‘compleet geautomatiseerde aansturing’ a la DESS.
Misschien is m’n verbruik wispelturig en slecht voorspelbaar, daar zou de menselijke invoer dan in moeten bijsturen en dat voelt nu niet zo. Maar alle potentie (in/met VE) is er en de goede richting ook, waarvoor dank!
gewoon samen blijven verbeteren naar de toekomst.
PS misschien heb ik me nog niet genoeg verdiept in de andere aanstuur en input mogelijkheden met NodeRed/Large. Wat ik persoonlijk fijn zou vinden is om de dagen in de verre toekomst niet ‘per uur’ bij te sturen maar op ‘per dag’ nivo waarbij ik verbruik/ev/zon/… totalen als invoer geef. Dat dan verdeeld wordt over de voorspelling per uur dmv de automatische regels. Bv 1x opgeven 15kWh verbruik, 20kWh EV op 7/7, ipv 24x de losse velden bewerken. Ik snap dat dan weer op gespannen voet staat met het detail van DESS, prijs/handel en het optimale gebruik binnen de huidige dag. Complexe materie en vele wensen. Na de lange PS nog eens bedankt voor jullie werk![]()
![]()
![]()
Nog een voorbeeld als opbouwende input voor de logica. M’n voorspelling laat nu zien dat de auto 48 uur achter elkaar wordt opgeladen met iets meer dan 1kW.
De werkelijkheid is dat het bij een groter volume ook vaak in grotere vermogens zal zijn.
En/of dat er een correlatie is met de dynamische energieprijs & de SOC van de thuisaccu/ess + PV-opwek.
het is zeer zeker een complex samenspel dat ook nog ‘per situatie’ anders zal werken.
PS of speelt mee dat er wordt geprobeerd om lasten te herkennen (buiten de aangewezen apparaten EVCS) en wordt de mobiele split airco qua verbruik in de recente hete dagen hier in opgenomen/verward.