Kan iemand mij melden welke versie zeker nog veilig werkt op een RPi waarin de standaard Touch screen werkt en ook Package Manager met setup Helper en shutdown ?
Vanwege de vele versies is het mij niet helemaal duidelijk welke versie ik best hiervoor kan gebruiken.
Welke RPI heb je?
Please select the folder relevant to the GX's platform as follows:
Cerbo GX, Cerbo GX MK2 = einstein
Ekrano GX = ekrano
Cerbo-S GX = cerbosgx
MultiPlus-II GX, EasySolar-II GX = nanopi
Color Control GX = ccgx
Venus GX, OctoGX = beaglebone
CANvu GX = canvu500
Raspberry Pi 2 & 3 = raspberrypi2
Raspberry Pi 4 = raspberrypi4
For more information, see the Firmware update chapter in the manual of your GX device.
ik moet het nog even nakijken, het is een 3B of een 4 maar ik weet niet zeker welke
If You have Raspberry 3B: not sure for touchscreen, but version 3.64 Large (from 31.07.2025) runs fine. From Large I use only Node Red.
Mods I use are listed in the pic.
ik dacht dar ik een oplossin gevonden had op mijn Rpi4b. versie 3.1 large image..De touc screen werkt weer.
Maar. in deze versie is ook al een package manager voorzien maar die runt niet. Wel Kon ik de setup helper via linux installeren en op zelfde wijze rpiscreen en shutdown dus toen dacht ik dat het opgelost was. Maar
toen startte ik node red en toen bleken mijn gauges niet meer te werken die ik vroeger gemaakt had.
De twee en gebruikte displaymanager wordt blijkbaar niet meer gesupporteerd in deze versie.
Dus toen besloot ik mijn Flows maar opnieuw te maken en omdat ik niet dagelijks met
node red te maken heb probeerde ik eerst een eenvoudige flow. Helaas was in de debug
window geen resultaat te zien.Deze optie staat blijkbaar uit.
Dus mijn vraag blijft open staan: kan iemand mij de large versie opgeven die ik
kan gebruiken voor de 4B met de standaard touch screen en een werkende shutdown en
node red.
Ik gebruik het systeem om vanaf thuis remote de accu’s op mijn boot te controleren dus de shutdownmanager en de node-red functies zijn essentieel. Hopelijk weet iemand een oplossing. ik heb zelf al vele versies geprobeerd. Mogelijk moet ik dan (voorlopig) maar zonder de touch screen werken als de rest dan maar werkt.
Versie 3.1? die is van 2023
We zitten nu op versie 3.67
Ik ben begonnen met 3.5 en nooit problemen gezien in Node Red
Ik heb het allemaal weer werkend. Ik ben gestart met Firmware 3.62 en alles werkt weer zoals het moet. Die touch screen doet het weer, Shutdown ook. Wel wat probleempjes gehad met Node-Red, met ui-builder, maar na een nieuwe installatie van deze doen mijn nodes het ook weer. Ander probleem was met de browser toegang naar Venus Local. In Safari op de MAC met IOS 26.2 is het niet meer mogelijk om de niet beveiligde site door te gaan. Dit zou opgelost worden in versie 26.3? Maar met de Duck-Duck go browser kan dit wel en als je hem achter een VPN zet dan is toegang ook direct, zonder extra handeling.
Ik dacht dat de problemen opgelost waren , maar kreeg toch nog een white screen. Ook de restore van mij. node red nodes lukte niet goed, Dus opnieuw begonnen vanaf 0.
Nu een betere installatie uitgevoerd, vertrokken vanaf de recentste versie en dan de windrem modules die ik nodig had, shutdown.Rpi temp en RpiScreen via het installatie script van hem gedaan. En dat werkte nu feilloos.
Mijn node red weer van begin af aan ingevoerd en alles werkt weer.
Nu wou ik nog wat doen aan de beveiliging om die extra handelingen niet meer te moeten doen in de browser.
Dan eerst voor de zekerheid de SD geprobeerd te klonen (met dd op mijn Mac) maar de kopie doet het niet goed op de RPi. Lijkt ineens een basis visie te zijn ipv de Large en de package manager start niet op. Dat moet ik nog proberen uit te zoeken.
Er staan meerdere partities op de “disk/SD“
dd zou moeten werken als je de hele disk neem (ik heb geen MAC dus geen idee hoe de SD partities zijn bij de MAC)
/data zou je moeten backupen, alle andere worden overschreven bij een update
ik ben er inmiddels achter dat dd op de Mac mogelijk niet goed werkt voor Linux partities. Ik ga mijn backup nu met Clonezilla proberen. Die heeft het voordeel dat hij ook de UUID info Enzo overneemt, want ik heb gemerkt dat een kopie met dd gemaakt niet bruikbaar is in de Rpi. Ik heb de hoop nu op Clonezilla gevestigd. Laat nog wel weten of het gelukt is.