Meetfout of grote afrondings afwijking?

Geachte Victron Fans,

Ik zat zojuist eens lekker door VRM te bladeren als nieuwe gebruiker (mijn systeem draait nu om en nabij 2 maanden naar volle tevredenheid).
Waarbij mijn oog valt op het verbruik vanuit het NET wat mij nogal hoog lijkt gezien ik de afgelopen maanden volledig op mijn solar en accu’s draai en volgens mijn P1 meting ik amper nog verbruik vanaf het net zie, hetgeen strookt met de gegevens die ik online bij Vattenfal kan ophalen.

Laat ik als voorbeeld deze maand (1 juli tot vandaag) gebruiken
Volgens mijn P1 meting / Vattenfall heb ik 2kWh van het net opgehaald

Maar VRM roept doodleuk ruim 3 keer zoveel namelijk 7,5kWh. (zie linksonder screenshot)

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt en waarom het zoveel van elkaar afwijkt.
Mijn installatie bestaat uit een Energy Meter VM-3P75CT waarbij de CT’s direct na de hoogdschakelaar zitten in mijn hoofdverdeler (kortom direct na mijn grid meter) en die communiceert heerlijk met mijn Cerbo, ik heb hier nergens foutmeldingen.

In mijn beleving “weet” mijn Victron systeem dus exact (en nauwkeuriger dan de P1 gezien de VM-3P75CT veel sneller meet) wat er aan energie van het grid komt en naar het grid gaat.
Dus waarom ik in VRM een afwijking zie van meer dan 300% is mijn compleet een raadsel.

Heb je eventueel een schematisch overzicht in welke volgorde alles aan elkaar geknoopt is?
Dat is voor de topic bezoekers makkelijker nalopen waar het eventueel vandaan zou kunnen komen.

Tis niet veel moeilijker dan verschil in meting door Victron systeem waarvan zijn meter direct na de P1 meter zit.
Gezien het een standaard simpel design is kan ik dus gewoon een standaard tekening pakken zoals deze.
Enige wat verschild is dat ik maar 3 accu dozen heb en de victron meter de nieuwere VM-3P75CT

Ik heb ook een P1 meter met daarachter een Modbus grid meter en deze meten ook licht verschillend maar dit valt enkel op in de zomermaanden als er amper afname is van het grid. bvb. voor Juli P1 import is 0.6kWh en Modbus grid import is 3.65kWh.

In de wintermaanden zijn de verschillen verhoudingsgewijs veel kleiner (omdat de afname veel groter is). bvb. Januari '25: P1 import is 322kWh en Modbus grid import is 324kWh.

Ik vermoed dat een P1 meter een draaischijf Ferraris meter nabootst waar een zekere uitmiddeling van piekwaardes inzit. Mijn P1 afname is ook altijd lager dan wat de Modbus meter meet dus ik lig er niet wakker van.

@Cubeteq Thanks jij ziet dus hetzelfde gedrag. Wakker lig ik er overigens niet van maar ik wil zaken wel graag begrijpen waarom ze zo zijn.
De vraag is nu, wie / wat is er meer nauwkeurig (aka geeft de netbeheerder gratis stroom weg ? Of is de Victron meter verre van nauwkeurig?)

Either way zolang mijn P1 meter maar zo min mogelijk meet vind ik het prima gezien dit leidend is voor de facturatie, echter jammer dan dat de VRM statistieken voor wat betreft de grid consumptie (import) totaal onbruikbaar zijn.

Bij mij min of meer hetzelfde

P1 verschilt van eneco en victron en viceversa
Victron en eneco komen vrijwel overeen, P1 (youless) wijkt behoorlijk af

maar vind het allemaal prima, mijn verbruik is negatief van ca. maart tot en met ca. november

Ik zou dit niet min or meer hetzelfde noemen gezien jij een verschil ziet in jouw P1 meting (geen idee wat youless is).
Mijn P1 meting komt lijnrecht overeen met wat mijn energieleverancier meet, en dit lijkt me niet meer dan logisch gezien beiden ook de meterstanden 1:1 kunnen overnemen en die berusten zich op precies op 1 meting; de P1 meting.

Dus daar een verschil in aantreffen is bijzonder en zou je moeten zoeken in jouw integratie (ik neem aan youless? )

Mijn P1 meting berust zich op een ESP32 oplossing die niet meer dan de P1 telegrammen doorzet naar 2 systemen : P1mon en mijn home assistant.
Beide systemen komen overigens 1:1 overeen.

De issue waar we het over hebben (en dus niet te vergelijken is met jouw situatie) is dat 2 verschillende metingen (P1 en de VM-3P75CT) ten opzichte van elkaar afwijkende waardes geven die niet een paar % uiteen liggen maar een dikke 300% (hetgeen geen acceptabele meet afwijking is zo heb ik ooit eens geleerd op de HTS Meet en regel techniek).

Youless is een p1 ethernet dongle zoals bijv homewizard heeft,

mijn victron systeem meet via carlo gavazzi em540 direct na de slimme meter deze is bedraad en is redeljk gelijk met de slimme meter qua meting (een enkele kwh afwijking)

Zelf heb ik de (slechte) ervaring dat CT klemmen nogal kunnen afwijken van de realiteit, vandaar een vaste meter

300% is idd veel te veel!

Hier nog een interessante studie uit 2017 dat sommige energie meters niet goed overweg kunnen met non-lineaire belastingen en meetfouten vertonen:

Hier de paper:
https://www.researchgate.net/publication/321431889_Static_energy_meter_errors_caused_by_conducted_electromagnetic_interference

1 Like

Mischien is het de moeite om in de instellingen van de VM-3PT75T te kontroleren hoe de 3 fasen opgeteld worden nl rekenkundig /vector / absoluut