Ess accu gebruik

Is er een mogelijkheid om, bij een thuisaccu systeem, ergens in te stellen dat het ess programma niet de volledige accu gebruikt?
Je kunt het percentage instellingen voor als de stroom uitvalt, maar je kunt volgens mij niet instellen dat ess bijv maar 50% mag gebruiken van de accu.
En dat je dan nog een percentage overhoudt voor normaal eigen gebruik.

Mvg nick

Je kunt alleen het percentage invullen tot waar ess gebruik mag maken van de accu, zodat je dat deel minmaal over hebt bij stroom uitval

als je alleen accu wilt gebruiken op bepaalde tijden of tot een bepaald ander percentage wilt gebruiken kun je scheduled charging gebruiken

De naam is een beetje misleidend want je hoeft niet per se te laden het kan ook ontladen zijn

Met mijn vorige (kleine) systeem gebruikte ik scheduled charging ook om alleen tussen bepaalde tijden snachts batterij te gebruiken

Hallo Nick,

Je zou in Node-RED een dashboard kunnen (laten) maken met een dropdown node, met daarin verschillende percentages. Hiermee kan je dan het ESS/DVCC ontladen stoppen, of afremmen. Dat doe je dan door de corresponderende preferences (Victron settings) aan te passen.

Je zou dat natuurlijk ook bijvoorbeeld met behulp van Home Assistant kunnen doen. Ligt er maar net aan wat je wil / gebruikt.