Heb een probleem met de vermogensregeling van DESS. Stel de inkoopprijs is zo laag dat het gunstig is om extra energie vanuit het net in te kopen en er is ruim voldoende reserve capaciteit in de accu. Wat ik dan zie gebeuren is dat aan het begin van een 15 minuten periode het vermogen vanuit het net naar maximaal gaat in mijn geval vaak 9kW en dan gedurende 15 minuten in stapjes meer naar -5kW gaat om dat bij het begin van de volgende periode van 15 minuten weer binnen 1 minuut naar +9kW te gaan. Het gevolg is dat de accu aan het einde van de dag maar tot ca. 65% gevuld is en dat er met verkoopprijzen van 0 of negatief toch wordt teruggeleverd. Zie grafiek in de onderstaande afbeelding:
Heb je eventueel het grid setpoint op -5kW staan?
No, the grid setpoint is set to -17 kW
That should be 20W (zero export)!
The pattern is the same every day, but the values aren’t!
The peaks always occur every quarter of an hour. What’s even stranger is that it starts with quite a lot of charging from the grid when prices aren’t really low yet, and then, as prices fall further, energy is fed back into the grid; and when prices start to rise again slightly, the energy drawn from the grid increases a little, all of which follows a nice 15-minute cycle.
So we’re talking about a different setting: the maximum amount the system is allowed to feed back into the grid is 17 kW.
What do you mean by the ‘grid setpoint’? Where can I find that setting?
DESS can switch to off state (zero export) If your grid setpoint is -17kW the inverter starts to discharge with full power.
Set your grid setpoint around +20W.
Under ESS settings
Onder ESS settings vind ik “Instelwaarde net” neem aan dat je die bedoeld stond op 0W wil die best op +20W instellen bij alle drie de Multi RS-en maar denk niet dat het daarmee over is maar we zullen morgen zien.
Under ESS settings, I can see ‘Grid setpoint’ – I assume that’s what you meant. It was set to 0W, but I’d prefer to set it to +20W for all three Multi RS units. I don’t think that’ll be the end of it, though – we’ll see tomorrow.
Bij een system met 3x Multi RS vul je dat per unit in zie foto
Even een plaatje van mijn dashboard
Systeem blijft raar doen in de DESS modus en de instellingen van ESS per omvormer worden genegeerd!
Voor vandaag staat DESS even uit en dan reageren de Multi RS omvormers wel netjes op de ESS instellingen.
Had gisteren ook even een gepland laadniveau ingesteld en dat overruled dan weer de ESS instelling van de Multi RS
Maar als je terwijl dit geplande laadniveau actief is dan DESS weer actief maakt dan stopt het laden vanuit het net weer geheel en gaat de SolarEdge met een kleine 10kW weer al zijn energie terugleveren aan het net terwijl de accu nog maar voor 40% gevuld is.
Even over mijn installatie 102 zonnepanelen 130kWh opslag 3x Multi RS Solar 42 panelen achter een SolarEdge 3x13 panelen op de Multi RS en 3x7 panelen op drie niet Victron MPPT,s direct naar de accu,s. Verder hangt er aan de accu,s ook nog een 12kW 3fase omvormer. Maximaal geteste laadstroom 400A = 22kW
Hieronder het plaatje van vandaag. Eerst zie je de handmatige ESS instelling van 3x3600W laden waarbij de uit het net geleverde energie langzaam afneemt omdat de SolarEdge steeds meer energie gaat leveren. Dan 12uur het geplande laadniveau overruled de ESS instelling dus gaat elke Multi RS met maximaal vermogen laden ca. 5kW per fase dan schakel ik terug naar DESS en zie je weer het oude patroon om een uur later weer het geplande laadniveau maar nu met een stroom beperking van 16A per fase weer in te schakelen en DESS weer uit.
Ook bij het ontladen via DESS zie je een rimpel ontstaan. Daarbij opgemerkt HomeWizzard doet erg sterk afronden andere metingen (Pulse) die veel sneller is zie je duidelijk de stapjes terug.
Hieronder een plaatje met veel meer details dan de afgeronde grafieken van home wizard
De stap wordt telkens om het kwartier gemaakt de EPEX prijs is vrijwel 0 cent en de helft van de tijd is de sturing zodanig dat er met meer dan 5kW wordt teruggeleverd maar met de start van elk kwartier wordt er 5kW uit het net gebruikt. Nu wordt de energiebelasting nog weggestreept en betaal je netto alleen de opslag van de energieleverancier maar over 6 maanden is wordt de schade door deze aansturing 5x zo groot.
In de grafieken van Victron wordt alles over een uur gemiddeld en zie je dit niet meer terug. Deze plaatjes komen van de “pulse” van Tibber meting met mijn elektriciteitsmeter is nu 10 sec wordt binnenkort 1 sec.
Alles staat ruim ingesteld er kan 12kW uit het net getrokken worden en de maximale DC stroom staat op 400A beide worden niet bereikt en aan het einde van de dag is mijn accu maar voor 75% vol terwijl dat met alleen Solar gemakkelijk 85% had kunnen zijn en met een beetje stroom uit het net er bij ook wel 95%.
Nu wordt er terwijl de zon schijnt en de tarieven laag zijn maar niet nul op maandag 22 juni 10kWh uit het net gehaald kosten € 2,20 en ook 10kWh teruggeleverd die nu € 1,50 opleveren maar over 6 maanden maar € 0,50.
Dan nog een plaatje van de teruglevering in de avonduren.
Ook hier gaat het niet zoals ik het zou wensen en ook hier wordt het door alles over een uur uit te middelen weer weg gemoffeld.
Denk trouwens te weten waar dit gedrag vandaan komt bij het begin van elk kwartier wordt er een gewenste laadtoestand voor het einde van dat kwartier berekend en na ca. 6 minuten lijkt dat overschreden te gaan worden en wordt er teruggeregeld. Starten met 5kW uit het net en na 15 minuten 5kW terugleveren als de netstroom rond de nul zou blijven kom je hetzelfde uit.
Kijk even naar de voorspelde SOC en je echte SOC.
Denk het totaal vermogen van je batterij is in DESS verkeerd ingesteld, waardoor voorspelling niet overeenkomt met de echte SOC.
Dan krijg je deze rare dingen.
Wat Ron zegt klopt, en zie ik ook in de code terug die gebruikt wordt voor de DESS berekeningen.
Heb je de vermogens van je systeem en accu juist ingegeven in de Dynamic ESS instellingen (VRM > Instellingen > Dynamic ESS)?