Victron MPPT calculator geeft niet de juiste informatie

Wij hebben onlangs een Victron MPPT 150 | 45 aangeschaft.

mppt_calculator_14-4-2025_20_19_52.pdf (771,6 KB)

Dit op basis van de Victron MPPT calculator .

De bedoeling is dat de zonnepanelen op warme zonnige dagen voldoende energie leveren en dat de accu’s alleen ondersteunen zijn.

Bij regen en lage temp wordt er niet gesproeid.

De panelen die we gebruiken zijn : 4x REC Alpha Pure-R 420. Gebouwd met 2 strings en 2x in serie.

Vos = 59,4 Volt

Isc = 8,88 Amp

En de accu spanning is 24 volt. En wordt gevormd door 2x Victron 130Ah gel accu’s

De omvormer Victron smart 24 | 1600

Nu blijkt in de praktijk de opbrengst behoorlijk tegen gevallen, 1125 watt ipv van de verwachte 1500 watt

Volgens de victron app is de accu spanning is 25,36 Volt en de stroom = 44,40 A . Dat is dus 25,36 * 44,4 = 1125 Watt.

De MPPT levert dus de maximale hoeveelheid stroom, en dat is te weinig.

Ik denk dat het dus een MPPT van 150 | 60 moet zijn

Die levert namelijk 60 x 25,36 = 1521 Watt

Kan ook zo worden uitgerekend :

Per string (2x 420) / 28,8 = 29,16 A ( 28,8 = max laad spanning )Dus 2 strings is 59 A.

De vraag is klopt mijn berekening en hoe kan ik dit oplossen.

Hoi de panelen zullen nooit het opgegeven vermogen leveren, dit zal alleen onder perfecte omstandigheden gebeuren en die bestaan helaas niet

De berekening klopt niet helemaal,

Als je kijkt naar de data sheet van de panelen is 50v de gemiddelde spanning bij 8a

Bij 2 serie en 2 parallel is dat 100v 16a max bij perfecte omstandigheden (1600w)

1600w laadvermogen is bij 24v max 66A

1125 is een redelijk normale opbrengst, al ben ik van mening dat de mppt een slag groter zou moeten zijn aangezien deze nu op zijn max draait, waarschijnlijk zal de opbrengst dan ook wat hoger worden

je kunt er qua panelen niets veranderen, overvoltage beschadigd de mppt direct!

Your calculation is correct, if you follow the link in your pdf you can see the mppt calculator lists the PV power ratio (PV vermogensverhouding) as 129%. This means the MPPT is overpaneled (29%). The only solution is getting a bigger MPPT.

In most cases overpaneling is the right decision, in your case apparently not.

This topic was automatically closed 14 days after the last reply. New replies are no longer allowed.