Verkeerde voltage smartsolar

Mijn offgrid systeem in west Afrika werkt al jaren probleemloos. Tot nu natuurlijk.
In het kort, aantal panelen op het dak. 4x smartsolar (2x 100/15 en 2x 100/20) allemaal in Nederland gekocht. 4 loodaccu van 150 amp per stuk paralel doorgeschakeld met dikke accu kabel.
Van de week viel me op dat, toen ik de accu physiek mete, de voltage minder was dan wat de victron app aangaf. Scheelde halve volt, met gevolg dat de Accu’s niet vol geladen werden.
Rare was dat alle smartsolar de foute waarde geven.
Dus ik meet de accu, 12.8 v. Ik meet de physieke accu uitgang op de smart solar , 12.8 v. Kijk in de app, 13,4 v.
Dan ga je proberen. Updates uitvoeren, reset doen, temp correcties uitzetten, zonnepanelen los koppelen. Stroom van de smartsolar afhalen.Geen verschil.
Ten einde raad alles los gekoppeld en de accu rechtstreeks aan een smartsolar gehangenm zonder panelen. Nog steeds verkeerde voltage.
Ik snap hier dus niets meer van.
Kan iemand, die slimmer is als ik, mij aub op weg helpen.
Vriendelijke groet
Casper uit Mali

Probeer een andere voltmeter, ik heb zelf meerdere voltmeters (goedkoop en duur) en meten allemaal iets anders. (0,6 volt is wel veel, batterij leeg van de voltmeter?)

Hoi Fred,
Je slaat de spijker op de kop. Ik ben uiteraard verder gaan zoeken en kwam tot deze vreemde bevinding.
De goedkope voltmeter vd Action gaf 12.2 v aan. Op hetzelfde punt geeft een andere voltmeter van votronic 12.4 en een andere van Incco 12.6 aan. Dit terwijl de victron app 12.8 aan geeft.
Ik zit nu in de bush in west Africa, hier is weinig te krijgen. Heb het voltage in de bulk stand in de victron app .2v omhoog gezet voor de zekerheid, moet nu wachten tot ik een goede voltmeter kan bemachtigen of dat ik de andere kan eiken.
Wordt vervolgd.

Ik heb zelfs een meter die een andere waarde geeft als je de plus en min omdraait.

Bij controle van een aantal LFP accu’s had ik in eens een groot verschil. (accu opslag van enkele maanden)
Ik keek nooit naar de plus en min het gaat mij om de absolute waarde.
Probleem zat dus in de voltmeter

We zijn ondertussen wat verder. Ik heb de 4 solar chargers in een netwerk gezet en het lijkt er op dat dat het probleem heeft opgelost.
Bedankt voor uw aandacht.

Heb hetzelfde met de meter vd action

Dus alleen de cijfers op de app vertrouwen?