Beste Victronners:)
Dit had ik in de titel staan, maar kreeg een melding dat het te lang is, dus bij deze: PowerAssist vanaf een Sunny Island naar Multiplus gebruiken zonder Lifepo’s te laden met Charger Enabled
Ik kom ergens niet uit en wellicht heeft iemand hier de gouden tip! Ik heb een Multiplus 2 5000 GX.
Op de ac out zit een pv ac sunny boy. Ik zit offgrid, dus deze SB levert stroom rechtstreeks aan de verbruikers en het overtollige gaat de accu in welke is verbonden met de Multiplus 2.
Nu heb ik een back up batterijpack, op mijn oude Sunny Island 5048, welke verbonden is via de ac out van de SI naar de ac in van de multiplus.
De Sunny Island wil ik gebruiken voor powerassist, maar niet gebruikt worden om de lifepo’s die op de multiplus zitten op te laden!
Als ik Enable charger in VE config uit zet, dan wordt de Sunny Boy niet meer gebruikt om de Lifepo’s te laden, en dat wil ik niet, de SB moet gewoon het overtollige energie naar de Lifepo’sturen met het laadprogramma zoals in de Multiplus staat. Maar wanneer de charger aan is dan trekt de multiplus stroom vanaf de Sunny Island om de accu’s te laden, gezien deze op de ac in zit.
Is er een manier om laden via de ac in uit te schakelen, maar powerassist via de ac1 ingeschakeld te laten, met de charger op ON?
Hoor graag!
Groet vanuit EnergyLand, Spanje
Onderstaande schreef ik met de gedachte dat je Sunny island op je AC out zit:
Weet jouw sunny island dan wat je verbruik is?
Ik wil een soortgelijk iets bewerkstelligen door een 2e omvormer extra te laten leveren met hoog piek vermogen. Echter gaat jouw Multiplus daar niks aan kunnen doen, je moet je sunny island vertellen dat hij gaat leveren. Of hij moet zelf meten dat je verbruikt waarop hij gaat leveren.
Wat mogelijk kan is dat de Multiplus als grid maker de frequentie verlaagd en dat je sunny island dat begrijpt als signaal om te gaan leveren. Hier is een grid standaard voor, echter weet ik niet of jouw sunny island en/of Multiplus dit ondersteunen. Dit is hetzelfde principe als dat je Multiplus je frequentie verhoogd om bij een volle accu je Sunny Boy te laten reduceren.
Als jouw sunny island een CT heeft en je kunt die op de ac out van je Multiplus zetten weet hij in iedergeval al wat je verbruik is. Wat je vervolgens zou moeten doen (als dat kan) is in die sunny island een vermogens drempel instellen waarboven hij gaat terugleveren ofwel assisteren.
Ik ken de sunny island verder niet, maar hierbij in iedergeval mijn zicht op de situatie. Succes!
Oh wacht ik lees verkeerd! Je Sunny island zit op de AC in. Je kunt via VEconfigure en ook via VEconnect voorwaarden hangen aan je AC in connectie. Zodat hij off-grid blijft zolang je vermogen lager is dan een bepaalde drempel. Dit kun je uitstekend gebruiken hiervoor. Wat anders zou kunnen is de ESS modus gebruiken, en hem naar 0W laten regelen. Dan blijft hij verbonden. Dat werkt veel beter, anders gaat hij eerst synchroniseren en koppelt dan pas aan je Sunny island. Je multiplus is dan wel slaaf van de sunny island, je Sunny island maakt dan het net.
Dank voor je bericht!
Nee de SI zit op de AC-in van de MP2GX inderdaad. Ik denk dat ik het beste ESS moet gaan gebruiken/instellen. Zo denkt de MP2GX dat “het net” is aangesloten. Vanuit daar regelen wanneer het net (SunnyIsland) moet bijspringen. Bijvoorbeeld als de Lifepo’s bijna leeg zijn of met powerassist, alleen dus niet “het net” gebruiken om de lifepo’s te laden. Zou ik dat kunnen instellen terwijl de charger vd MP2 wel op aan staat?
Ook moeten wanneer de lifepo’s vol zijn, de AGM’s die aan de Sunny Island hangen opladen. Dan moet de MP dus aan “het net” terugleveren. Echter hoe regel ik de frequentieshifting? Kan dit zomaar? En heb ik een “netcode” nodig?
De Sunny Island meet via zijn AC-Out vermoedelijk wel wat er precies in en uitgaat. Hij paste ook frequentieshifting toe, toen de Sunny Boy AC PV inverter op deze AC-Out van de SunnyIsland zat.
Maar zeker weten doe ik dit niet. Er zat wel een wifi energiemeter om de nul draad afkomstig van de sunny boy die hem uitlas en middels HomeAssistant ingeladen werd. De Sunny Island is weer verbonden met een Raspberry Pi. Zodoende kan ik alle data van de Sunny Island uitlezen in HomeAssistant. Echter heb ik dit zelf niet ingesteld en is dat door de vorige eigenaar gedaan.
Ik vraag mij af, weet de multiplus exact wat hij via ac-in van “het net” binnenkrijgt en terug levert? Zou ik het zo kunnen instellen dat hij nooit meer terugl evert dan hij afgenomen heeft?
En je zegt dat ik de sunny island moet vertellen dat hij gaat leveren. Alleen de SI levert gewoon wanneer er vraag is zover ik weet. (max 5000watt continu).
Ik heb een Carlo Gavazzi energiemeter tussen de AC out1 van de MP en de SunnyBoy zitten. Deze communiceert niet via CT maar via RS485 naar USB. Aan de Lifepo’s hangt een SmartShunt, welke weer communiceert met een DC SmartSolar 150/85.
Je si word je net, je mp kan dus geen frequentie shifting meer doen. Als je accu vol is gaat hij gewoon aan je si leveren. Je si kan bij vol wel frequentie shifting toepassen, standaard is dit tot 53hz geloof ik. Je mp stel je zo in dat die in ess modus 0 op de meter moet regelen. Dus grid setpoint die standaard op 50w staat op 0w zetten. Vervelende is alleen dat je si dus leeg kan lopen of onbedoeld vol kan raken. Beste koppel je dus de accu’s aan elkaar, maar lood en LiFePO4 samen zal niet lekker werken. Sowieso ga je je loodaccu’s vol willen houden, anders degraderen ze als een malle. Den dat je best af bent met die dus aan je mp te hangen om ze op te gebruiken, en met een extra LiFePO4 set in de toekomst parallel te werken.
Leeglopende SI is niet de bedoeling. Vol raken is wel de bedoeling. Maar bij vol, wat gebeurt er dan? Gaat hij dan frequentieshifting toepassen en gaat die dan vervolgens via de ac in van de MP door de multiplus heen naar de AC out om dit ook aan de sunnyboy door te geven? Hier heb ik naar gezocht en ik lees verschillende antwoorden. In ieder geval. Ik wil mijn LifePo’s als hoofdaccu hebben. De loodzuuraccu’s als back up, met name voor powerassist. Het frequentieshiften van de MP naar de SB zit mij sowieso niet lekker. Ik heb een Fronius Primo 4.0-1 gekocht vorige week. Deze ga ik komende week installeren en werkt zonder frequentieshifting. Hiermee kan ik de MP als het net aanhouden, de ac out 2 programmeren bij welk SOC hij open gaat en zo de loodzuur kan opladen. Dan blijft alleen de vraag of de SI niet gaat terug leveren zodra hij vol is. Daarnaast kan ik instellen in de MP dat de Generator (SI)is aangesloten op de AC IN. Deze kan vervolgens bijvoorbeeld ingeschakeld worden als het vermogen 4000watt of meer is wat gevraagd wordt. Zo heb ik (met name in de avond) hulp van de SI als er meer dan 4000watt gevraagd zal worden. Denk dat dit zo voor mij de beste set up is.