I have a three fase system with 3 multiplus Ii 5000/70 omvormer laders verbonden aan gerbo gx 30Kw batterie pack and to a 10 Kwp solarsystem . All of the house is connected to ac1 out and the contact on the gerbo is used to stop the heatpump when there is a powercut. So far so good all works fine specially in summer. Now in wintertime I have problems to make the whole system a bit usefull. My problem to regulate it is as follow. I have ESS my minimum charge on 75%, because i do want room for power cuts. If I put my grid power low, like in summer 50 W when I use less power, the charge of the batteries will be 75% all the time, unless we have a nice sunny day. If I put it high, now 5000W, it will not take much from the batteries when the heat pump runs, but during the night it will charge the batteries to 100% and then in the early morning when the heat pump ask more energy, it will go down back to 75%. I have a energie meter ET340 on the heat pump, designated as heat pump and I assumed this would regulate the higher loads, from the posts here I understand that this is only a display of the name heat pump. How can I keep the system from charging and discharging the batteries with grid power, as this is useless. I preferable do not want to separate the heat pump by connecting it before the system, as with a power cut it will not keep its memory for more then an hour. Now I disconnect he heating, but keep the memory.
Ik antwoord maar in Nederlands..
Hier bij mij een wp die op een koude dag gemakkelijk 20 kwh verbruikt, daarnaast een 32 kwh accu en 7 kwp aan zonnepanelen, accu’s worden uitsluitend met zonne energie opgeladen.
Alleen op een zeer zonnige dag in de wintermaanden is het mogelijk de wp op de Victron/ thuisaccu te laten draaien, dat is afgelopen 2 maand maar op 2 dagen mogelijk geweest. Zonder DESS of Node- Red programmering kan ik hier geen hogere eisen stellen.
Mogelijk dat voor jou (en mij) de Victron DCVV functie mogelijkheden bied.
Ik begrijp dat je hetzelfde probleem hebt. Maar ik ben niet bekend met dcvv. Ik zag wel dvcc maar daar kan ik eigenlijk niets vinden wat me verder helpt. Ik probeer van note red weg te blijven omdat ik eigenlijk als alles werkt ik geen wijzigingen meer aan wil brengen. Maar bij noodzakelijke updates verwacht ik dat ik me dan ook weer in dat red note moet verdiepen. Ben wel benieuwt naar jouw systeem en ervaringen en waar jij het hebt aangekocht.
Ik heb een Multi RS 6000 1 fase, er zijn 2x9 panelen op aan gesloten; voorts de Cerbo; smartshunt om de soc van beide accu’s nauwkeurig te bepalen, draait nu 3 maanden ESS, verder geen node red, dvcc of wat dan ook.
Dvcc moet ik nog nader uitzoeken..maar denk aan kiss: keep it simple.
Yixiang DIY accukasten met Nkon mb31 cellen, 2 cellen van een accu hebben flinke afwijking helaas, ook na balanceren blijft het verschil terug keren.
Victron is complex, onoverzichtelijk en de software niet slim, de hardware componenten zijn echter prima.
Hoi heb je je systeem als ess geconfigureerd?
Ik heb een vergelijkbaar systeem 3fase mp2 5k en mjn hele huis op ac out, 20 kw pylontech accus, dvcc staat aan (wordt door de pylontech bms vereisd), 10kw pv (dc)
Dvcc gaat mijn inziens ook niets oplossen aan je probleem
Mijn systeem draait het hele jaar op dezelfde instellingen, wijzig nooit instellingen draait al een aantal jaar zo, systeem staat op batterylife en een -50w grid setpoint, minimum SOC is 40% verbruik is altijd minimaal van net en tussen maart/november 0
Op het net een EM540 meter en binnen een aantal weken ook een warmtepomp, heb hiervoor ook een ET340 en een ET112 geplaatst, warmtepomp komt ook op ac out dus ben benieuwd hoe dat gaat werken
Ik heb ook home assistant draaien dus kan evt daarop terugvallen mocht het victron systeem zelf niets regelen met de warmtepomp
Ik weet wel dat victron bezig met integratie van warmtepomp meting op het vrm overzicht
Jawel zowel ess als dvcc instelling, het een voor het laden het ander voor sturing pv accus en net. Zonder de warmtepomp heb ik genoeg stroom, maar de warmte pomp neemt ca 7800 watt en bij het inschakelen van de electrische bijverwarming ( heb ik nu afgezet) 14 Kw. Resultaat of de accu staat binnen de kortste keren op minimum, of de accus worden steeds door net geladen en weer door warmtepomp ontladen.
Dat is een zware warmtepomp, bedoel je niet dat het afgegeven vermogen 7800 watt is?
Mijn WP heeft een element van 3000 watt de compressor heeft een piek van 2500 watt, gezamelijk is het piekvermogen echter ongeveer 4200 watt tijdens het ontdooien van de warmtewisselaar, dat een minuutje ofzo duurt.
Via een Hager omschakelaar wil ik de wp of via het Net of via de thuisaccu laten draaien, dat lukt in de wintermaanden vrijwel nooit omdat de accu bij mij uitsluitend via zonnepanelen wordt opgeladen, op een koude winterse dag neemt mijn wp tot 20 kwh aan stroom op, en dan is een accu inderdaad heel snel leeg.
Ik wacht nu nog op de levering van de omschakelaars, bediening is dus handmatig, ik kan ALLEEN omschakelen als de wp in standby is, en dan kan ik NIET in 1x overschakelen er moet wat tijd zitten tussen voeding via Net of voeding via de Multi RS 6000, de omschakelaar heeft dan ook een middenstand.
Nee is electeische vermogen, kan dat in vrm goed zien.wat ik eigenlijk zoek is een instelling, dat alles wat warmtepomp doet vanaf het net gaat. De rest kan dan zoals gewoon blijven gaan ook al is er minder zon.
Omdat de WP een eigen meter heeft en die als WP is ingesteld dacht ik dit zo te kunnen oplossen. Helaas! Misschien dan toch maar red note.