Beste Victron Fans,
Ik heb eens een halve zondag besteed in het uitzoeken hoe de Victron Dynamic ESS prijsformule er uit moet zien met een Engie Dynamic contract, hier in Vlaanderen.
Ik heb ondertussen begrepn dat minder dan 1% van de Vlaamse huishoudens een dynamisch contract heeft. Dat is te merken: support is 0, niemand snapt er iets van, de app geeft verkeerde informatie…
Maar na hééél veel zoeken heb ik het nu toch écht 100% scherp. Ik hoop jullie hiermee vooruit te helpen ? Laat even een comment of respons ?
Eerst het contract van Engie er eens bij nemen:
Bij het bestuderen van dit contract leer ik:
De getallen 10.809 en 6.596
Horen niet in de formule thuis. Het is de geschatte jaarprijs in eurocent per kWh die Engie op dat moment als voorbeeld/raming gebruikte toen ze de tarieffiche opmaakten.
Het is voor leveranciers wettelijk verplicht om een schatting te tonen van wat een gemiddelde consument over een heel jaar gezien zou betalen.
Eenheden:
- Het contract van engie vermeld alles in EUROCENT/kWh.
- Victron DESS vermeld alles in EURO/kWh.
- De eSPOT is in EURO/mWh.
Alle waardes, incl. de P-waarde van Victron zijn in Euro/kWh.
Alle waardes van je Engie-contract moeten dus /100 ingevuld worden in Victron DESS.
voorbeeld: 1.3163 eurocent/kWh moet worden in Victron: 1.3163/100 = 0.013163
De netkosten en taksen (van Fluvius).
Dit zijn vaste bedragen per maand:
- de minimale bijdrage voor het capaciteitstarief (gelijk aan 2,5 kW piek, wat neerkomt op ongeveer € 9 per maand).
- Variabel distributietarief (Fluvius Iverlek).
- Federale Accijns (gemiddeld).
- Overige kleine bijdragen.
- de vaste vergoeding per jaar: 100,70
Deze vaste netkosten betaal je toch, onafhankelijk of je stroom afneemt, injecteert, of niet. Daarom houden we er geen rekening mee in onze prijsformule.
Definitieve formule
De globale formule is:
((espot * a ) + B) * 6% BTW
In mijn contract staan volgende waardes vermeld:
A-waarde = 1.3163
B-waarde = 0.1019
( p * 1.019 + 0.013163 ) *1.06 + 0.0106 + 0.01582
Uitleg:
Bij de prijsformule staat vermeld dat het excl. BTW is.
Bovenaan het contract staat vermeld: “Prijzen incl 6% BTW”
Daaruit begrijp ik dat alleen voor de formule nog 6% BTW gerekend moet worden.
P:
De espot index, maar nu in euro per Kwh, geen conversie meer nodig.
1.019:
de B-waarde is 0.1019. Dit is de conversie die Engie toepast op de Espot prijs.
De eSPOT prijs is in euro per Mwh. Dit konverteert Engie naar naar Eurocent/kWh voor jouw engie-contract. Van mWh naar kWh is / 1000, en van euro naar eurocent is x 100. Samen is dat /10. van daar die 0,10. En dan komt ernog een kleine extra kost bij van 1.9%.
De variabele p die Victron gebruikt is al de gekonverteerde EPEX-prijs in Euro per kWh (€/kWh). Dus conversie is hier niet meer nodig. Maar nog wel de meerkost van 1,9%. vandaar dat we hier gebruiken: x 1.019.
0.013163:
De A-waarde van 1.3163 eurocent /1000
1.06:
De prijsformule moet nog 6 % BTW over geheven worden
0.0106:
Optie groene stroom, 1.06 Eurocent/Kwh = 0,0106 Euro/kWh
0.01582:
Kosten groene stroom, 1.582 eurocent/kwh = 0.01582 Euro/kWh
En voor injectie:
p - 0.013050
Uitleg:
P:
de espot index, maar nu in euro per Kwh, geen conversie meer nodig.
-0.013050: de A-waarde van de formule.
De B-waarde is nu 0,1000, ofwel gedeeld door 10, en zonder verdere kosten, maar die conversie heeft Victron al gedaan, dus niets invullen.