DESS formule voor Engie Dynamic in Belgie

Beste Victron Fans,

Ik heb eens een halve zondag besteed in het uitzoeken hoe de Victron Dynamic ESS prijsformule er uit moet zien met een Engie Dynamic contract, hier in Vlaanderen.

Ik heb ondertussen begrepn dat minder dan 1% van de Vlaamse huishoudens een dynamisch contract heeft. Dat is te merken: support is 0, niemand snapt er iets van, de app geeft verkeerde informatie…

Maar na hééél veel zoeken heb ik het nu toch écht 100% scherp. Ik hoop jullie hiermee vooruit te helpen ? Laat even een comment of respons ?

Eerst het contract van Engie er eens bij nemen:

Bij het bestuderen van dit contract leer ik:

De getallen 10.809 en 6.596

Horen niet in de formule thuis. Het is de geschatte jaarprijs in eurocent per kWh die Engie op dat moment als voorbeeld/raming gebruikte toen ze de tarieffiche opmaakten.
Het is voor leveranciers wettelijk verplicht om een schatting te tonen van wat een gemiddelde consument over een heel jaar gezien zou betalen.

Eenheden:

• Het contract van engie vermeld alles in EUROCENT/kWh.
  • Victron DESS vermeld alles in EURO/kWh.
  • De eSPOT is in EURO/mWh.

Alle waardes, incl. de P-waarde van Victron zijn in Euro/kWh.
Alle waardes van je Engie-contract moeten dus /100 ingevuld worden in Victron DESS.
voorbeeld: 1.3163 eurocent/kWh moet worden in Victron: 1.3163/100 = 0.013163

De netkosten en taksen (van Fluvius).

Dit zijn vaste bedragen per maand:

• de minimale bijdrage voor het capaciteitstarief (gelijk aan 2,5 kW piek, wat neerkomt op ongeveer € 9 per maand).
  • Variabel distributietarief (Fluvius Iverlek).
  • Federale Accijns (gemiddeld).
  • Overige kleine bijdragen.
  • de vaste vergoeding per jaar: 100,70

Deze vaste netkosten betaal je toch, onafhankelijk of je stroom afneemt, injecteert, of niet. Daarom houden we er geen rekening mee in onze prijsformule.

Definitieve formule

De globale formule is:
((espot * a ) + B) * 6% BTW
In mijn contract staan volgende waardes vermeld:
A-waarde = 1.3163
B-waarde = 0.1019

( p * 1.019 + 0.013163 ) *1.06 + 0.0106 + 0.01582

Uitleg:

Bij de prijsformule staat vermeld dat het excl. BTW is.
Bovenaan het contract staat vermeld: “Prijzen incl 6% BTW”
Daaruit begrijp ik dat alleen voor de formule nog 6% BTW gerekend moet worden.

P:
De espot index, maar nu in euro per Kwh, geen conversie meer nodig.
1.019:
de B-waarde is 0.1019. Dit is de conversie die Engie toepast op de Espot prijs.
De eSPOT prijs is in euro per Mwh. Dit konverteert Engie naar naar Eurocent/kWh voor jouw engie-contract. Van mWh naar kWh is / 1000, en van euro naar eurocent is x 100. Samen is dat /10. van daar die 0,10. En dan komt ernog een kleine extra kost bij van 1.9%.
De variabele p die Victron gebruikt is al de gekonverteerde EPEX-prijs in Euro per kWh (€/kWh). Dus conversie is hier niet meer nodig. Maar nog wel de meerkost van 1,9%. vandaar dat we hier gebruiken: x 1.019.
0.013163:
De A-waarde van 1.3163 eurocent /1000

1.06:
De prijsformule moet nog 6 % BTW over geheven worden

0.0106:
Optie groene stroom, 1.06 Eurocent/Kwh = 0,0106 Euro/kWh

0.01582:
Kosten groene stroom, 1.582 eurocent/kwh = 0.01582 Euro/kWh

En voor injectie:

p - 0.013050

Uitleg:

P:
de espot index, maar nu in euro per Kwh, geen conversie meer nodig.

-0.013050: de A-waarde van de formule.

De B-waarde is nu 0,1000, ofwel gedeeld door 10, en zonder verdere kosten, maar die conversie heeft Victron al gedaan, dus niets invullen.

Hey Joost

bedankt voor je post! heel netjes uitgelegd

Zou het kunnen kloppen dat de kost voor de WarmteKrachtKoppeling voor je BTW verrekening moet?
Nu bereken je hier geen btw op.

ik quote:

De kosten voor groene stroom en WKK worden berekend als Q x Pc. Q is het wettelijk bepaald percentage van de afname van de klant waarvoor ENGIE groene stroomcertificaten en warmtekrachtcertificaten moet inleveren. Pc is gelijk aan de prijs per groenestroomcertificaat en bedraagt 100€. De prijs per warmtekrachtcertificaat bedraagt 28 €.Deze prijzen zijn exclusief btw. Deze kosten worden apart aangerekend op de factuur en worden aangepast als de wetgeving hierover wijzigt

Beste Jeroen, ik zie nu pas je berichtje, sorry.

In mijn formules zaten grove fouten, ik heb de teksten gecorrigeerd!!

Groeten,

joost

Dag Joost,

Ik heb ook een Victron met een stevige batterij erachter zodat mijn eigen PV productie niet meer ‘gratis’ op het net wordt gezet. Dit levert mijn een mooie besparing en kan ik rekenen op een aanvaardbare terugverdientijd. Nu werk ik nog met een vast contract en maak gebruik van de ‘happy hours’ en een manuele ESS. Maar om meer uit mijn installatie te halen zou ik toch moeten overschakelen naar een dynamisch contract en de DESS inschakelen. Echter kan ik weinig reviews vinden van de gebruikers, dit zowel voor positieve als negatieve feedback. Dus ik neem nu aan dat het alleen maar positief zal zijn en dat de gelukkige eigenaren zelf geen nood hebben om een review te schrijven.

wat zijn jouw ervaringen nu met de DESS en het dynamisch tarief van Engie?

Alvast bedankt,

Johan

Beste Johan,
dank voor je reactie. Inderdaad is DESS van Victron een prachtrig systeem, en voel ik me heel erg geluykkig dat iuk er 1 bezit. Over het algemeen werkt het heel erg knap. en ook behoorlijk autonoom. Je hoeft er normaal niet naar om te kijken…
Wat ik jammer vind: de Dynamic ESS neemt beslisisngen waar je geen inzage in hebt, en ook geen invloed op kunt uitoefenen. Ik vind het erg jammer dat DESS op de servers van Victron draait, en niet lokaal. Om die reden ben ik aan het experimenteren van EMHASS op Homeassistant. Maar dat ik een enorm uitzoekwerk, ik heb het nog niet werkend…
Inderdaad is de support en knoledge in blewgie uiterst minimaal, slechts 1 % van de vlaamse huishoudens heeft een dynamisch contract. dat moet snel veranderen, want het is écht de toekomst !
Joost

Beste allemaal, ik heb vandaag de prijsformule weer aangepast, op bais van nieiwe inzichten. de bTW -heffing moet alléén over de prijsformlue, en niet over de extra kosten, die zijn al incl. BTW. En de 11 ct netkosten heb iker uit gehaald, want de netkosten zijn vaste bedragen per maand die geen invloed hebben op de rijs per kWh.

GRaag hoor ik of jullie er iets aan hebben ,en of het nog beter kian !
Joost

Dag Joost,

bedankt voor jouw update en positieve ervaring. Ik heb momenteel nog niet de kans gehad om mij Victron op DESS te testen. Mijn focus is eerst nog het eigen verbruik van de grote verbruikers in kaart te brengen. Zo mis ik nog een meeting op mijn PV installatie, Laadpaal en Warmtepomp. Ik verwacht deze te kunnen inbouwen in de maand augustus.

Momenteel regel ik zelf wanneer ik mijn hybride wagen laad vanuit de batterij of het grid.

Van zodra ik omschakel naar DESS deel ik hier mijn ervaring.

Groeten,

Johan