Goededag,
Ik ben dit jaar begonnen met het installeren van Victron DESS. Ik heb een Multiplus 2 GX, die niet in de buurt van de meterkast staat. Ik heb 2 PV systemen, 1 op het oosten en 1 op het westen.
Nu wil ik graag beide systemen zichtbaar in VRM krijgen. Het ene PV systeem heeft een 2017 Growatt omvormer, die niet meer te koppelen is aan een Wifi netwerk (om onduidelijke redenen). De het andere systeem heeft een Solax X1 Boost omvormer met een 3.0 Wifi dongel. Deze is wel met Wifi verbonden, echter Modbus TCP is alleen via de Cloud te benaderen waardoor het uitlezen, naar ik heb begrepen, om de minuut of 5 minuten plaatsvind. Daarnaast moet er blijkbaar een apart script op de GX geïnstalleerd worden. gevoelsmatig voelt dit niet als heel robuuste oplossing. Ik dacht daarom de PV systemen in het VRM zichtbaar te krijgen doormiddel van energiemeter. Globaal gezien heb ik de één van de volgende opties voor ogen:
- 2x een ET112 energie meter die via een converter op Wifi worden aangesloten ( direct bekabeld moet ik ± 12 meter overbruggen, wat ook niet ideaal schijnt te zijn). Kosten zo’n 150 euro schat ik zo in. Nadeel is denk ik dat je van met conversies te maken hebt. Het voordeel is dat beide systemen apart in VRM te zien zijn.
- 1x ET340 + RJ535 /USB naar ethernet converter, ik denk dat dit -+ 120/130 euro kost. Beid beide systemen worden bemetert. Het nadeel is dat in VRM bij de PV systemen als 1 worden gezien. Je kunt voor zover ik weet niet elk fase als los systeem configureren.
- 1x P75CT meter idem als de ET340 alleen geen converter nodig. ± 150 euro, dit lijkt de meest stabiele oplossing, maar met de beperking dat in VRM beide PV systeem als 1 zichtbaar is.
Zijn er nog andere handige opties denkbaar? En heeft het echt meerwaarde om beide PV systeem apart in VRM zichtbaar te hebben, welllicht dat DESS dan betere voorspellingen kan doen?
Dank alvast!
Gr
Mark