Dess discharging battery

Dag Ton, het manueel instellen van instelwaarde stroomnet naar bijvoorbeeld -10.200W lukt prima en hierdoor kan ik dus (eindelijk) exporteren/injecteren op het net, al is het manueel.
Daarentegen lukt het mij nog niet in Node-Red met uw flow, gezien de timer (timestamp) niet automatisch blijkt te werken. Als ik manueel op “Export On” input druk, dan werkt het prima (start Export en setpunt gaat automatisch via flow naar -10.200W), maar dus nog niet automatisch via de timer/timestamp. De timer is mij dus nog niet gelukt om deze werkend te krijgen.

En een andere, maar ook belangrijke vraag, waar jij mogelijks een antwoord op weet. Ik slaag er niet in om in de aanwezige batterij (totaal capaciteit 46kWh, 3 modules van 300Ah elk) de (ont)laad limiet van 200A te halen (zie printscreen) die de technische fiche en fabrikant aangeeft. Ik kan max. ca. 8000W en 150A (ont)laden in deze batterij via de Victron ESS.
Welke instellingen zouden vanuit de Victron ESS deze limitering (ont)laden aan 150A (ca. 8000W) in plaats van de voorgeschreven 200A (ca. 10.200W) van de batterij kunnen beïnvloeden?

Alvast bedankt voor uw waardevolle feedback/ondersteuning. Dit wordt gewaardeerd.
Olivier

Is de Victron Energy Client geinstalleerd?

Dit werkt niet?
Ik neem aan dat je dag en tijdstip gekozen hebt om exporteren te starten?

Export on/off is alleen maar om de flow aan- uit te zetten

De Victron Energy Client is blijkbaar geïnstalleerd (zie bijlage), wat ik niet echt wist, maar door naar uw visualisatie te kijken, wist ik waar te zoeken.

En ik heb inderdaad dag + tijdstip gekozen om export te starten zoals bij u, maar niets start automatisch. op, enkel als ik op “Export On” druk start iets later de export (en kleur Export On op groen).

ik neem aan dat je ook op deploy gedrukt hebt?
nadat je een wijziging hebt gedaan moet je daarop drukken.

heb je geprobeerd mijn flow te installeren?

Ton, 2x bevestigend (en op deploy, zoals bij elke wijziging, en initieel uw flow geïmporteerd, daarna wel iets gewijzigd met een knop in een dashboard proberen toe te voegen).

Als ik jou was zou ik alle flows verwijderen. Dan opnieuw mijn flow importeren. Eerst alles werkend krijgen en dan eventueel een dashboard integreren. Maar als je dat doet, moet ook de code in de Export if SOC > threshold node aangepast worden (heb je wijzigingen in deze code aangebracht). Nogmaals de triggers Export on en Export off zijn als het ware het dashboard.

Ton, dus ik ga helemaal opnieuw beginnen, alle flows + dashboard verwijderen en dan opnieuw met uw flow (import) starten en dag + tijd aanpassen en wachten of het nu wel automatisch. op de gekozen dag en tijdstip autom. werkt. Dus jij bent 100% zeker dat in uw flow wel de TIMERfunctie (dag + uur) optimaal werkt voor de export functie? Wordt dus vervolgd.

Klopt, maar je moet natuurlijk wel de goede verwijzigingen in de “blauwe nodes” maken en eventueel de constante waarden in de export if soc > threshold aanpassen naar je eigen waarden.

Dag Ton,
De flow werkt, maar ik moet nog steeds manueel “Export On” activeren, anders start de ingestelde TIMER niet. Van zodra “Export on” is geactiveerd en wordt weergeven in de flow oranje functie “Export On/Off”', dan werkt alles prima. Maar dus zonder manuele activatie op “Export On”, start de flow via de timer niet op. Er moet toch ergens een oorzaak zijn om een manier om continue de “Export On/off” uit te lezen of autom. te activeren?

Als je iedere dag op hetzelfde moment de flow wilt laten werken, moet je de flow aanzetten en vervolgens de 2 oranje lijnen verwijderen. deze zorgen er namelijk voor dat de flow op off gezet wordt als soc < 35% (in mijn geval) of aan het einde van het tijdslot.
De flow moet aanstaan (Export on) zodat de timer aan het begin en gedurende het tijdslot iedere minuut de code doorloopt.

Bedankt Ton voor uw feedback en tip/oplossing. Maar ik zou toch graag de autom. UIT schakeling van “Export on” naar “Export off” op basis van de SOC waarde batterij behouden, dus kan ik niet de 2e oranje lijn verwijderen, want dan is de SOC waarde geen voorwaarde meer.
Kan ik niet simpel NA het uitschakelen van de “Export off” functie, autom. de “Export On” opnieuw genereren (vb. standaard 5min of x min later)? Zo staat schakelt de “Export off” autom. uit en nadien schakelt de “Export On” opnieuw autom. in voor de volgende keer via de autom. timer?

Als de soc < is dan je ingestelde waarde, wordt het gridsetpoint op -50 gezet (in mijn geval). daarmee wordt er geen stroom meer verkocht. dus als je beide oranje lijnen verwijderd blijft de funcionaliteit gehandhaafd. omdat ik zelf controle wil houden mbt het verkopen heb ik de 2 oranje lijnen toegevoegd.

Het grindsetpoint bij mij staat ook op -50. Dus als ik het goed begrijp, dan blijft de SOC voorwaarde (bij mij <15) behouden als sturing, dus als de SOC-waarde <15 gaat tijdens de lopende TIMER functie EXPORT, dan zal ook de EXPORT functie gestopt worden? Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn batterij volledig leeg geraakt tijdens een EXPORT ON (via ingestelde timer). En als bovenstaande inderdaad correct is en zowel EXPORT OFF sturing op SOC waarde alsook op TIMER (einde tijdslot) blijft werken zonder de 2 oranje lijnen/connecties, dan moet dit prima werken voor mij.
Want uiteindelijk maak ik dan 2 EXPORT templates, 1x voor ochtend en 1x voor avond, gezien de EPEX prijzen bijna dagelijks tijdens een bepaald tijdslot in de ochtend en ook tijdens een bepaald tijdslot in de avond steeds hoger (of hoogst) zijn waarbij ik 1u of 2u/3u via de TIMER functie dagelijks 2x ELEK kan EXPORTEREN. Dit zou al veel gemoedsrust en vereenvoudiging via autom. 2 tijdslot voor EXPORT betekenen. Ik ga dit zo uittesten Ton. Nogmaals dank voor uw bereidheid tot hulp en advies. :waving_hand:t2:

ja, als soc < 15% wordt export gestopt door gridsetpoint op -50 te zetten. gridsetpoint wordt ook aan het eind van de timer op -50 gezet. als de 2 oranje lijnen verwijderd worden, dan start de timer iedere dag op het ingestelde tijdstip. als op dat moment soc < 15% is blijft gridsetpoint op -50 staan

Ga ik zo testen de komende dagen. Nogmaals dank hiervoor.
Nog een andere vraag ivm mijn Victron ESS (bestaande uit 3x MultiPlus II 5000 48/70-50 en een batterij van in totaal 46kW). Ik heb momenteel 2 autoladers (1x Victron EV carging station 3-fase tot 22kW + 1x Tesla EV lader ook 3-fase 22kW), beiden geïnstalleerd aan/achter de UITGANG 1 (=kritische belastingen) van mijn Victron ESS. Het probleem en mijn wens:

1. De Victron EV charger werkt prima in AUTO modus, m.a.w. alle overschot aan PV-productie en wat dus niet direct naar/in batterij kan, gaan naar de EV. Werkt prima, zodat er (bijna) geen overbodige ELEK op NET wordt gezet (aan lage prijzen of negatieve prijzen).
  2. De Tesla EC charger werkt via de Tesla APP (6A tot 24A, via app in te stellen en ook via timer in app). MAAR als ik de Tesla EV charger wens te gebruiken ALS de EPEX prijs laag of negatief is, dan stuurt de ESS de gevraagde ELEK naar de EV maar via eerst de batterij. M.a.w. de batterij levert eerst zoveel mogelijk vermogen en pas daarna schakelt het NET/GRID bij.
    Mijn wens: 1x Victron EV charger behouden op uitgang ESS (= kritische belastingen) voor autom. sturing bijladen EV bij overtollige PV-productie (=> huidige toestand = OK)
    1x Tesla EV charger die ALLE ELEK primair haalt van het NET/GRID op momenten dat EPEX prijs zeer laag of negatief is, dus ZONDER dat eerst de batterij wordt leeggetrokken. De batterij zou opgeladen moeten blijven.
    Kan ik dit via een instelling in de Victron ESS? (nu heb ik “instelwaarde stroomnet = -50W” + “peak shaving = Altijd” + “AC invoerstroom = max 12A” en “AC terugleverstroom = max 16A”.)
    Ik vermoed dat dit niet via een instelling in ESS kan, dat ik “gestuurd” alle gevraagde ELEK (vb. Tesla EV charger) primair van NET/GRID neem, en daarna pas uit de batterij?
    Vermoedelijk moet ik de Tesla EV charger op de INGANG van de ESS elektrisch aansluiten, zodat de Tesla EV charger indien actief, niet primair ELEK uit de ESS en batterij neemt, maar alle gevraagde ELEK direct van NET/GRID neemt. Klopt deze hypothese, of gaat de ESS ook reageren als de Tesla EV charger op de INGANG van de ESS elektriciteit vraagt? Ik wens dus een situatie te bekomen dat ik best of both worlds heb, nl. een Victron EV charger op de UITGANG 1 ESS en de autom. functie voor opladen EV met overschot PV-productie, EN een Tesla EV charger die primair ALLE elektriciteit van het NET/GRID afneemt. Bedankt voor uw advies/zienswijze.

Dag Ton, de aangepaste flow in Node-Red met timer en SOC-voorwaarde blijkt nu prima te werken zonder extra manuele ingave “Export On”. Bedankt.
Heb jij mogelijks advies ivm mijn bijkomende vraag extra Tesla EV lader op net/grid zijde vóór ESS om zonder tussenkomst batterij te kunnen opladen van grid (bij negatieve prijzen)? Of moet ik mij hiervoor best richten tot iemand anders binnen Victron of een andere post aanmaken?
Bedankt en fijn week-end gewenst.