Unexpected Grid Feed-In During Negative Pricing – DESS System Behavior

Dear Victron Community,

I’m reaching out regarding an issue I’ve observed with my Victron DESS system. The system appears to feed solar energy into the grid even during periods of negative electricity prices, which seems counterintuitive and potentially inefficient.

Here’s a brief overview of the situation:

About two months ago, I performed a system reset to refresh the forecast data.

System runs in Green mode.SW version 3.63

After waiting 28 days for the system to stabilize, I began a detailed evaluation.

Since then, I’ve consistently noticed that the system continues to export solar energy to the grid, even when prices are negative.

The battery has sufficient capacity, so storing the energy would seem more logical than exporting it at a loss.

I’ve attached screenshots that illustrate this behavior. My question is:

Is this expected behavior for the DESS system, or could this be a configuration or logic issue?

Personally, I believe this should not happen under negative pricing conditions, especially when battery capacity is available. I would appreciate any insights, suggestions, or similar experiences from the community.

Thank you in advance!

Best regards

Erik

Think you have more solar power available than the chargers can dump it in the battery.

I have a 3 phase 3 multiplus 5000/48/70 so capacity should not be a problem.

in settings→ess do you maybe have “Limit charge power“ enabled?

Or in “ve configure 3”" under charger check if charge current is 70A.

The last sentence on the attachment is turned off

Is 70 amps

Switched to new UI, looks different!

See modus is different, maybe without battery life you get “Limiet laadvermogen“?
I do limit then for efficiency reason, do trade dynamic, still profitable in the Netherlands.

Ik krijg geen limiet laadvermogen zoals je kunt zien Ik Heb versie 3.63 en jij?

Op het moment 3.70~25 beta.

Kon voordat de batterij 100% was met 190A (10,9kW) laden als ik laad limiet weg haal.

Run je de “large image”" firmware?

Omvormers Max capaciteit = 5000 LT SMA = 5000 Watt en de 450 MPPT van Victron samen geeft dit rond de 186 A en dit kan hij via het grid gaat 190A

Ik draai de normale moet ik naar large overschakelen?

Large image

Nee, denk het niet

Nog een idee.

Het kan ook nog parameter CCL zijn.
Dat Is de maximale laadstroom en is afkomstig van de batterij BMS.

Kijk onder BMS en dan parameter.

Ik heb 4 boxen en de laad en ontlaad stroom staat op 100A per box

Jk BMS, heb er 6 van 15kWh staan :slight_smile:

Test morgen even wat de max laadstroom is.
Dess uitschakelen en in ESS grid setpoint op 15k zetten.
Dan zal batterij vanuit grid max geladen gaan worden.
Ik zie dan +/- 11kW, maar dat is temperatuur (multiplus II) afhankelijk.

Ik draai al 1,5 maand standaard ess.

3x mp2-5000 en 4x pylontech us5000 dus netto 18 kWh beschikbaar. 12.050 kwh netgekoppelde zon en 2660wp op een mppt lader.

Dynamic ess green mode vind ik niet logisch. De prijsverschillen zijn de laatste tijd niet voldoende voor trade mode.

In std ess is soms de accu vol om 12.00 uur en soms pas tegen de avond. Na de nacht heb ik meestal nog tussen de 30 en 50%

De zonneplan app toont zeer weinig afname en alleen alle overtollige zonnestroom gaat terug het net op als de accu vol is.

Zojuist even getest kan ontladen met 15kW en laden met 10,5kW.

Je moet in Nederland zolang we mogen salderen trade mode gebruiken.

Ik ben van Belgie en dan moeten we rekening houden met capaciteit tarief en negatieve prijzen. Om je een voorbeeld te geven van mijn 66 euro die ik verdient heb in Juli hou ik er 23 over 33 euro betaald voor capaciteit en de rest negatieve prijzen