victron community Image

victron community

CL 12/200 Hook up

I have Smart BMS CL 12/200 and directions aren't clear about connections to the System+ side.

I have a few questions so please answer all of them if you can to alleviate my confusion.

Current System:

CL 12/200

Smart LifePo 200ampH

Dometic RTX 12V DC Air Conditioner.

Looking to add an inverter(not a MultiPlus) and shore power charger and smart Shunt.

Can I run the Air Conditioner and all the other DC devices, such as a DC fuse Block, Inverter, shore power Charger, off the System+ side and hook nothing to the Batt+ except the Smart Shunt and LifePo battery?

Or do I run a Battery buss off the LifePo Battery and run all the DC devices from that?

Some diagrams show an MPPT charger hooking up to the battery as well but can that go to the System+ since it is a charger?

The manual says you can hook up a charger to the system+ but "it will have no charge algorithms applied internally." What does that mean exactly?

emil asked
emil commented ·

1 Answer

Piezo mit Victron 712 smart verbinden zur Lautstaerkenverbesserung

Ist es möglich einen Piezo an den Victron 712 smart anzuschließen, damit z. B. der akust. Alarm für den Ladezustand sich mal deutlich erhöht ? Wie müsste der Piezo mit den Anschlüssen auf der Rückseite oder/und der Servicebatterie verbunden werden ? Wer war hier bereits erfolgreich ?

stone68 asked
netrange answered ·

2 Answers

solar design

Hi,

im an apprentice for a electronics company and have been tasked with designing a solar site to bring down the cost of our bills at a radio site. this has all been done with my own research and very little background knowledge.

here is my design with some missing information but was wondering if anyone has any advice on how it looks and how i can make it better.

the site consumes 24kWh per day.

Four Lanes Solar Plan 20220613.pdf

thank you in advance.

brandon1711 asked
sharpener edited ·

2 Answers

Vorstellung meiner anlage

Hallo allerseits ich bin neu in der Victron Welt und wollte euch mal meine Anlage vorstellen.

Diese besteht aus 4,5Kw PV Modulen, 2X 250 - 60 Victron Mppt Tracker, 5000er Multi Plus II, smart shunt, Akkupack (2 Reihen mit je 6 50AH AGM's und 2 Reihen mit je 4 75AH AGM's um auf 48V 300AH zu kommen) und EM 24. Das Akkupack und die PV habe ich jetzt am laufen und morgen bekomme ich hoffentlich das EM 24 eingebunden welches ich über einen fritz.repeater im mash Netzwerk versuchen möchte, es sei denn ich bekomme doch noch irgendwie ein LAN Kabel zur Hauptverteilung im Haus gelegt.

Was haltet ihr von dem Setup und gibt es Verbesserungsvorschläge? Bilder füge ich mal mit ein (die Kabel im Battetieschrank werden noch ordentlich verlegt) und wenn fragen aufkommen warum ich AGM Akkus nehme ich bekomme diese gebraucht in super Zustand umsonst und es gibt dauernd Nachschub.

[image]

Image Caption

[image]

mathias86 asked
lifeingalicia answered ·

5 Answers

2022-06-15: Issues with the Community site

UPDATE 2022-06-25 23:15 CET (Amsterdam): we took the site back online and restored the normal login and remember me timeouts: no more continuous logging out.

Hi All,

There are some issues with the site right now relating to a change in server configuration to improve load speeds for people outside of Europe.

For now, access to your profile is restricted.

I know this is annoying, and I hope to remove this limitation shortly.

I will post more details of what happened once I am certain of what they are, and what went wrong.

Guy Stewart (Victron Community Manager) asked
mike4nl answered ·

4 Answers

Issues with the community site - unable to post or log in

Hi All,

Apologies but there appears to be some issues with posting to the community site at the moment.

Looking into it - hopefully resolved shortly.

michael72 asked
Guy Stewart (Victron Community Manager) commented ·

1 Answer

Blue Smart IP22 12V 30A 3 Outputs

I'm hoping that someone knows, definitively, how this Blue Smart IP22 12V 30A 3 output charger (available as 1 and 3 output versions) handles the specific needs of each of the 3 outputs? Are they handled independently? For example each of the connected batteries are depleted to different extents, perhaps #1 only requires maintenance/float whereas #2 requires charging from a 30% state. I wouldn't be so concerned except that the VictronConnect app only shows single charging information (as though this was a single output instead of 3). It's a little difficult to envision a scenario when all 3 outputs should be handled as single..? Unfortunately Victron does NOT address this issue in ANY of their documentation. Also, is each output capable of 30A output (so for example the 3 outputs performs exactly the same as the 1 output version if only 1 output is being used)? Someone mentioned to me that they "thought" that the 3 output version was only capable of 10A per output channel, max, or perhaps 15A per output in the case where only 2 outputs were used.?

grayjp5 asked
Mark commented ·

1 Answer

Regelung des Netzsollwert

Hallo ins Forum :-)

ich habe festgestellt das der Netzsollwert Nachts (auf den eingestellten Wert von ca. 50W) relativ gut reguliert wird.

Wenn die Symo`s geringe Leistung (nur ein paar Watt) liefern (Morgens und Abends) wird der Wert jedoch nicht annähernd erreicht. Das System schwankt dann mit einem Netzbezug um die 450 Watt.

[image]

Bei hoher Symoleistung kommt der Einspeisefall

Bei Null Symoleistung springt die Batterie ein

Ist das ein normales Verhalten des System?

-----------------------------------------------------------------

Die Summen stimmen nicht weil die Pylontech wie folgt angeschlossen sind aber nicht so dargestellt werden:

[image]

-------------------------------------------------------------------

Unsere Anlage besteht aus:

146kwp Photovoltaikanlage mit Fronius Symo ( 3x27KW + 4x20KW + 2x6KW) und Fronius Smartmeter als Eigenverbrauchsanlage mit Überschusseinspeisung in 3 Bauabschnitten realisiert

05.2022 folgendes dazu gekommen

3x Victron Quattro 10000/48 als 3 Phasensystem mit EM24 als Netzzähler

24x Pylontech U3000C

ESS angeschlossen als AC Energiespeicher auf AC1 in der Quattros (kein DC oder Notstrom)

torschten25 asked
torschten25 answered ·

3 Answers

Migrating from all in one EPEVER, I need suggestions.

I currently have installed in a 100% off grid cabin the following setup:

7x 430w in series (48v 10amp)

4 x AOKLY GEL 12v 200a in series 48v

5kWh EPEVER UP5000-HM8042 80 aH PV max 440V max

Long story short, I got what I paid for so now I'm looking to migrate to Victron.

I am not familiar with the best practices with Victron but what would be the suggested setup to get my cabin going?

I am not sure If I should go with the Multiplus II 3000va or 5000va. (we use circular saws and other power tools from time to time but the biggest load always plugged would be the fridge.

I have the solar panels in series but the MTTP I would need should be big and expensive I am not sure if I need to split in several series or not to buy smaller MTTPs.

It's a not a small investment having bought already other system so I am looking to add the basics and then add the Cerbo GX mainly for remote monitoring purposes.

all in all: which inverter? how many solar controllers? and what else to get it going?

thanks!

ffvictron asked
ffvictron edited ·

1 Answer

Victron Multiplus ll

Hi, I have installed a Victron MultiPlus ll 12/3000. I have a flashing absorption and float LED. I have checked the software and it up to date. Im also getting a Temperature sense error but don't think its related. Any advise will be appreciated

gary-wheeler asked
wkirby answered ·

3 Answers

Regler/App zeigt keine Spannung bei der PV an

Ich versuche hier eine Inselanlage in Betrieb zu nehmen. Ich bekomme 20 V aus zwei parallelen Panels. Eine 12V Batterie is angschlossen und der 75/15 Bluetooth Regler läuft und ist über Bluetooth zu erreichen. Sobald ich aber die Kabel vom der PV mit dem Regler verbinde, bricht die Spannung zusammen. Ich habe mehrmals die Polarität direkt an den Kabeln überprüft und es ist nichts zu machen, die App zeigt immer 0V an. Was außer einem defekten Regler kann das noch sein?

lxf asked
lxf edited ·

1 Answer

Solar Laderegler Mppt 75/15 geht der mit einem 370W Solar Panel

Hallo

Funktioniert der Victron Solar Laderegler Mppt 75/15 mit einem solar Modul der 370 Watt hat um eine Liontron 12V LiFePo4 Batterie aufzuladen?

Es handelt siech um diesen Solar Panel: https://greenakku.de/selfPV/selfPV-Komplettpaket-370Wp-Bosswerk-Talesun::3423.html

Ich benutze die Anlage als Direkt einspeisung und wenn ich meine Batterie aufladen will umstecken auf Victron Solar Laderegler Mppt 75/15! und wenn die Batterie voll ist wieder umstecken auf den Inverter der Anlage um direkt einzuspeisen.

Danke im Voraus

amazona asked
aki answered ·

3 Answers

Ruuvi Temperatursensor Verbindung zum Victron Cerbo unterbrochen

Nach einen Rooter Neustart habe ich keine Verbindung mehr zu den Temperatursensoren von Ruuvi. Die Sensoren tauchen nicht mehr in der Bluetooth Liste auf. In den Einstellungen bekomme ich den Hinweis "unterbrochen". In der RuubiApp ist die Bluetooth Verbindung einwandfrei. Einen Neustart des Cerbo brachte keine Veränderung.

Wer weiß einen Rat?

Danke

klausk asked
Matthias Lange - DE answered ·

1 Answer

Adjustments to charging 12/12 30 dcdc

Hi I was recommended to ask a question regarding the charging of my gel battery on this forum. I have a gel 110ah under seat battery in my VW T6, which has a smart alternator. I have the 12/12/30 set to auto charge and on the pre-set for gel 1.

So what i noticed is the battery only charges when the alternator kicks in to top up the main van battery, this kicks in once the volts drop below 12.5v and then charges for about 5 seconds, at which time the Victron kicks in and charges my auxiliary battery, then the alternator drops out and stops charging and the Victron ceases. Is there a way to make the Victron charge even if the alternator is not charging the main battery in Auto mode. Or do i have to connect an ignition wire to get this behaviour to happen. advice would be great. thanks

Best

Daniel

djgriff asked

0 Answers

Followers

108 Posts
73 Users
1 Follower

Topic Experts

There are currently no experts identified for this topic. Can you answer questions in this topic area? Community members who provide answers that are marked as correct earn reputation and may become recognized as topic experts.