multiple inverters Image

multiple inverters

Ripple warning on batteries and shore power

When running high power devices such as a microwave or air conditioner, the inverter restarts, showing "Battery Voltage Ripple" warning on the VictronConnect App. This happens very consistently for high power devices. The inverter turns off and then shortly restarts. I don't think the issue is related to the battery because it happens when using battery power and when battery is disconnected and connected to shore power. I think there is an inverter issue, but not sure how to fix it.

This other post mentioned getting some help and changing some settings to make it work correctly, but the steps are not listed in the post: https://community.victronenergy.com/questions/89369/ripple-warning-on-shore-power.html

The device in my system is:

- Multiplus 12/3000/120-50 120v VE Bus

smit-desai asked
Alexandra answered ·

1 Answer

230V DELTA 3-PHASE configuration?

Hi,
I read everywhere that victron only supports 3-phase Y configuration (3 lines, 1 N) but no 3-phase Delta-configuration (3 lines, no N).

However, I also read the following in a post : "Yes we could do this with two units in serial connection and the 120deg split-phase settings. Then a third virtual phase is created which makes the system 3 x 230Vac."

Now, if we can make 2 inverters create 2 230V phases that are 120 degrees out of phase with one another, don't we have what we want : a 3-phase 230V-system?

What am I missing?

carl-dewever asked
sharpener answered ·

4 Answers

Multiplus switching to inverting without loss of grid

We have 3 Victron Multiplus 5000's that are in 3-phase. The system powers an AV rack room on our vessel. Our mains supply is from generators. What we see happening is the output current drops even though the grid power is available. The multiplus' go into inverter mode for a brief second. Then to bulk. Then shut off and automatically comes back on.

[image]

Anyone have an idea why the multiplus goes into inverter mode with grid power present?

eminence-eto asked
denzel commented ·

0 Answers

Sun Inverter 12/250 ECO-mode - how to make persistent

After a totally rundown and reload of the battery or switching the rocker from off to on, the inverter goes in inverting-mode not in eco again as it was before.
Why shows the connect app (android) at solar power a value which is just 5watts above the load, even if it's more (36va load 40/41w solar but incoming 65w not shown). Does it shows the difference like 36 to load and 4/5 to battery or selfconsumption.

k-k asked
k-k edited ·

0 Answers

Mehrere PV-Inverter Meters

Hallo,

ich plane ein PV Inverter Meter (ET340 läuft schon L1, L2, L3) und ein 2tes PV-Meter (nur L3) zum Messen der Summe der Leistung zweier Wechselrichtern einzusetzen.

https://community.victronenergy.com/questions/127339/shelly-1pm-as-pv-inverter-in-venusos.html

Wird dann in der Venus OS GUI nur ein PV Inverter dargestellt und die Power der einzelnen Phasen addiert? Oder erscheinen in der Venus OS GUI zwei PV-Inverter?

thomas-pv asked

0 Answers

Diverse Fragen zum Aufbau einer Victron Energy Anlage

Hallo zusammen,

ich bin Christian und ich habe mich dazu entschlossen eine weitere PV-Anlage anzuschaffen und in diesem Zuge auch gleich eine Victron Energy Anlage aufzubauen. In diesem Rahmen hätte ich ein paar Fragen an Profis hier.

Aber vielleicht erst mal ein paar Fakten zur Ausgangslage.
Wir haben ein Einfamilienhaus mit einer PV-Anlage auf der Südseite. Diese ist aus dem Jahr 2011 mit 12,5 kWp und der Wechselrichter ist nicht smart. Die Einspeisung wird hier noch sehr gut vergütet.

Unser Stromverbrauch liegt bei 26.000kWh im Jahr. Davon fallen 50% unserem Hobby (Koiteich) zum Opfer. Die andere Hälfte geht für unseren Haushalt, unsere kleine Ferienwohnung und die Wärmepumpe drauf. Wir haben gerade in der hellen Jahreszeit immer ein Grundrauschen von 4kW im Haus. Da läuft die Teichtechnik eben 24/7 auf Hochtouren.

Um dem Stromverbrauch nun Herr zu werden, baue ich nun auf die Nordseite eine PV-Anlage mit 20kWp. Wenn ich schon dabei bin mache ich das Dach von meinem Teich-Filterhaus auch gleich voll. Das sind nochmal 5kWp. Das Filterhaus ist gut 25 Meter entfernt.

Nun möchte ich mir 3x 5000er Multiplus II anschaffen für einen dreiphasigen Betrieb. Dazu möchte ich gerne eine Batterielösung von pro Lox mit 50 kWh einbinden. Ich möchte das System gerne so aufbauen, dass ich das System direkt hinter dem Hausanschluss installiere. Alle Verbrauer sollen also an den AC Out.

Geplant habe ich auch 2 MPPTs SmartSolar RS450/200-Tr. Entsprechend hätte ich 8 Tracker zur Verfügung. Laut des MPPT-Konfigurators können 8 Module pro Tracker eingebunden werden. Die PV-Anlage auf der Nordseite besteht aus 48 Modulen und somit wären dann 6 Tracker belegt. 2 Tracker wären dann als „Reserve“ frei.

Nun stehe ich vor der Entscheidung, wie ich die 12 Module mit 5 kWp auf dem Filterhaus einbinde. Binde ich diese besser über die freien Tracker auf der DC-Seite ein, oder besser auf die AC-Seite schieben und über einen kleinen AC-Wechselrichter einbinden? Ich habe verstanden das es effizienter sei, Eigenverbrauch und Einspeisung über AC abzudecken und so die PV-Leistung auf AC und DC zu verteilen. Ich habe ja aber auch noch die bestehende, alte Anlage mit 12,5 kVp auf der Südseite. Würde ich das Filterhaus über AC einbinden, hätten beide Anlagen zusammen 17,5 kWp und würden die 1 zu 1 Regel so knapp nicht einhalten. Ob das zu verschmerzen wäre, könnt vielleicht ihr besser einschätzen als ich. Theoretisch könnte auch eine Anlage am AC In laufen.

Es ergeben sich jedenfalls folgende 4 Kombinationsmöglichkeiten.

• 20kWp DC + 17,5kWp AC am AC Out
  • 20kWp DC + 5KwP AC am AC In + 12,5KwP AC am AC Out
  • 20kWp DC + 12,5KwP AC am AC In + 5kWp AC am AC Out
  • 25kWp DC + 12,5KwP AC am AC Out

Was wäre euer Favorit?

Dann hätte ich noch Fragen zu den Verbrauchs- und Ertragsmessungen. Ich habe verstanden, dass ich einen EM24 benötige, wenn ich die Multis im Parallelbetrieb zum Netz laufen lassen würde. Es würde aber auch schon reichen, wenn eine PV-Anlage parallel zum AC In hängt. Je nachdem, welche oben aufgeführte Kombinationsmöglichkeit es wird, muss ein EM24 hinter dem Hausanschluss installiert werden oder nicht.

Wie verhält es sich nun mit der alten PV-Anlage? Wie erkennt Victron nun die Anlage bzw. misst den Ertrag? Kann bzw. muss ich einen EM24 vor den Wechselrichter setzen und lässt sich das dann entsprechend konfigurieren?

Angenommen es wird eine Kombinationsmöglichkeit, bei welcher das Filterhaus per AC über einen eigenen Wechselrichter angeschlossen wird. Spricht dann Victron mit dem neuen Wechselrichter oder muss auch hier ein EM24 gesetzt werden?

Vielen Dank fürs lesen! Ich freue mich auf eure Meinungen und Antworten.

Grüße
Christian

creddy asked
parakai edited ·

3 Answers

Multiplus master and secundar - dynamic power

Hello. Is it possible to dynamically connect 2 x multiplus II 8kW in parallel, so that if the house needs 8kW, the multiplus master goes on, but if the house needs, for example, 13kW, then the second - secondary multiplus is dynamically started only at that moment? To save on the consumption that the second multiplex needs. Or is it possible to set the timing of when the multiplex turns on and when it turns off? For example, only one will go at night when we are sleeping. I only need the secondary multiplex when we cook at home or charge the car. If it doesn't work automatically, I'm thinking of adding a smart relay or switch to the hob that would command the secondary multiplex to turn on. Do you think that the commands via the relay could somehow be connected to the multiplex? Is it possible to turn off one multiplex that is connected in parallel? the master multiplus would still work in that parallel mode. You probably understand what I mean. rarely will I need both multiplexes turned on.

mio23 asked
mio23 commented ·

1 Answer

Can I have two Multiplus II in parallel to increase inverting capacity?

Does anyone know if I can wire two Multiplus II 12/3000/120 in parallel to get 6000w of inverter? And if so what else would it affect and that I need to change on the settings?

Here’s my set up:

800Ah 12v battery bank

1000W solar panels

60amp dc-dc charger (30amp Orion x2 parallel)

30amp shore power.

Gonna be running a couple of 1800w appliances at the same time so needing about a 4000w inverter.

Or would anyone have an alternative they may know of? Already thinking I should just get the 12v/5000w Quattro, but wanting to see if two multi pluses would work.

I would really appreciate some insights.

Thanks!

ellaine asked
kevgermany answered ·

3 Answers

Understanding Multiplus 1 Max Cont. Output (24/3000)

Good Day,

As per the Datasheet for the Muliplus 1 24/3000/70 it states the below .

Cont. output power at 25°C (VA) (3) = 3000

Cont. output power at 25°C (W) = 2400

Cont. output power at 40°C (W) = 2200

Cont. output power at 65°C (W) = 1700

Peak power (W) = 6000

Does the temperature in the above refer to the Temperature of the Inverter or the room/location temperature ?

My setup - 3 Multis in Parallel - I have inverted to almost 7000W with no issues however that leaves me wondering can the remaining 3000W be using if the temperature was below 25 'C ?

Regards

denzel asked
kevgermany commented ·

1 Answer

Seperate Multiplus II on 1 battery bank

Can you connect to 2 Multiplus's to a shared Battery / BMS. Obviously possible for Parrel and 3 phase set up, but can they work standalone sharing a battery and BMS?

As and example.

8 x US2000C

Multiplus II 3000 230V

Multiplus II 3000 120V

1 X Cerbo GX

The AC side would be completely separate (except Earth).

bm97ppc asked
bm97ppc answered ·

2 Answers

What Victron equipment do I need for my self-build home solar PV and battery solution?

Hi everyone,

We are building our own self-build house in the UK and part of it is 7.6kw solar PV array (separated into two strings). The panels are due to be installed on our roof next week and then when our house is a bit further along (and after we have received our G99 back) we will install the batteries and inverter. We have sourced the PV panels already. My electrician and his colleague who owns a solar PV renewables company who is MCS certified will be installing all of our equipment.

We are on single phase 100A mains electricity. We would like to have battery storage such as 4 or 5 Pylontech US5000 to begin with, as I know battery capacity is crucial. I was initially looking at a hybrid inverter which will do everything for us, such as a grid-tied Solis 6kw hybrid inverter with EPS backup. It apparently allows up to 100A and 5kw continuous discharge current in event of a powercut (or at night time) which I believe means we are not limited to small critical loads only during the evening or a powercut?

What we would like to do is charge our batteries over night on off-peak grid mains (so the inverter needs to have a good charge rate) and during the day charge up too directly from the solar PV. We are going to be running an ASHP (but we have solar thermal going in too so it won't be used that often). Our aim is to be able to run most of our appliances during the day and crucially also during the evening and in event of a powercut (assuming we have enough battery storage). So the inverter (and combined battery modules) needs a good discharge rate too and seamless EPS changeover. So we need a grid-tied inverter which can also work off-grid.

We don't want to be restricted to running only small essential critical loads only during the evening/event of powercut. In summary we want a solution which, in the event of a powercut (or at evening when there is no sun), is seamless changeover. I assume 5kw would suffice (from the Solis hybrid inverter). From what I can ready the Pylontech US5000 have a continuous discharge rate of 80A (although some people say it is just 50A..which is confusing, although I assume 50A would still be fine for average household loads - although our heat pump will require a 25amp breaker, the heat pump controller will require a 16amp breaker and the hot water cylinder/immersion will require a 16amp breaker, so a total of 57amps so we may struggle during the evening or event of powercut when running solely off batteries?), and if more than two modules would have a combined discharge rate of 4.8kwh (I think). So I am guessing in order to run our average household loads during evening or event of powercut we will need a good amperage and kw discharge rate (from the inverter/combined batteries).

I am assuming the Solis 6kw hybrid inverter do the job for what we need. Not sure about the Pylontech US5000 batteries due to the low amperage available. Should I be looking at higher voltage batteries instead of these?

I have also been recommended I look at Victron too, as an alternative to a hybrid Solis inverter. However I know the Victron solutions work slightly differently - ie you have a solar charger and a battery inverter and Victron don't do an "all-in-one" hybrid inverter. So ultimately I will need two inverters in total from what I understand and also two separate MPPT units to handle our two PV strings. Or are the MPPT units acting as the "solar chargers" and to go with this I need a battery inverter (such as Quattro or Multiplus II)?

I am a little confused as to what items of equipment I would need in order to fulfill our requirements (mentioned above). I know Victron might be slightly more expensive but I want to be able to look at all options because I want a solution which will be reliable for many years and I know Victron is one of the best around (plus I like tech things). I understand some of the Victron inverters (which are grid tied as well as off-grid), are not G99 certified. We need a relatively simple solution, ideally to keep cost low too, and it has to be able to handle an input of around 8kw pv and ideally be acceptable by SSE, our DNO for single phase (ie our G99 application).

Sorry for the questions. I have searched extensively on this and spoken to a few helpful people online but to be honest I am still slightly confused with what items I might need in a Victron solution to meet my requirements. Please can anyone help?

Thank you very much for any help.

Matt

matth76 asked
Matthias Lange - DE commented ·

0 Answers

monitoring a 2nd multi

I have one battery bank with a multi serving the house loads

I want to connect a 2nd multi to the same battery bank and ac in serving only the induction oven

They will both be individual, so no parallel, can I view the 2nd multi on the Gerbo?

jan-kees asked
Alistair Warburton answered ·

3 Answers

Two SmartSolar 75/15 to the same battery: Should I connect BOTH load outputs or just one?

I am planning to have two SmartSolar 75/15s charging the same battery bank to help with partial shading issues on my sailboat. But I do not know if I should connect BOTH of the load outputs to my DC panel or just one of them.

Please advise.

allen-goldstein asked
Mike Dorsett answered ·

1 Answer

Multiplus 12/3000 + Cerbo + Lynx BMS + Smart Battery DCVV

Hi I am expanding an older system with the following components and ran into behavior by my Multiplus 12/3000 in charging my new Victron Lithium Smart batteries.

Components

• Cerbo GX
  • Lithium Smart Batteries
  • Lynx Smart BMS
  • Multiplus 12/3000

I see in the Cerbo where the Lynx communicated through DCVV the following values from the battery.

• CVL - 14.2V
  • CCL - 330A
  • DCL - 600A

However, when I start commissioning the first battery solo the Multiplus is charging at 13.8V and floats at 13.38V

So a few questions:

1. Does my Multiplus on the latest firmware v494 support DCVV over the VE.Bus?
  2. When I go into the configure the Multiplus it specifically says in the help section that if a Lynx BMS is used the GX will override all settings over CAN-bus
  3. Trying to understand why the Multiplus is charging at below 14.2V even when I configured it to do 14.2V if the DCVV was not working.
  4. My Multiplus dropped into float after 15-20minutes on the single battery and never hit a voltage above 13.8V to trigger the batter to know it's cell status. Not sure how to get the cell status to calculate. Battery Cells are all 3.40V and says Battery Read For Use in Victron Connect App.
  5. For a fully charged 12V Victron Lithium Smart Battery what is the normal cell voltage supposed to be?

Cheers!

murphy-r asked
Stefanie answered ·

3 Answers

multiplus en surcharge dès 30° Celsius

j'ai un multiplus 1600 VA tout neuf, et une charge CA de 800 W

dès qu'il fait 30°C il passe en surcharge..malgré un ventilateur extérieur rien n'y fait....

mes kits sont pour l'Afrique...faut il que je change de marque où a t-il une solution ? dans la doc il est donné jusqu'à 65°C

philippe-gonin asked
Thierry Cortassa (Victron Energy Staff) answered ·

5 Answers

101 Posts
94 Users
0 Followers

Topic Experts