VE.Direct Image

VE.Direct

ve.can vs ve.direct

Hi, using 2 or 3 of the same solar smart kontroller...which way is the best to connect it to the cerbo gx? Via ve.direct cabel or via the ve.can bus? What is the difference? Thanks

skykay asked
robertc answered ·

5 Answers

VE.Direct Multiplus II GX - to Raspberry with Venus (German/English)

Hallo an alle hier im Forum,

ich bin neu hier und habe schon sehr viel gelesen. Ich hoffe in Zukunft weitere Infos zu finden und anderen Mitgliedern ggf. auch mit Rat und Tat zu Seite stehen zu können.

Aktuell rüste ich meine bestehende PV Anlage auf (Bestehend: Fronius Symo WR on Grid mit 9,3kwp – Erweiterung: 3x Multiplus II + Speicher + MPPT…)
Da noch nicht alle Komponenten vor Ort sind und ich auf den Elektriker warten muss, habe ich bis jetzt nur den Mulitplus II GX probeweise angeklemmt und ein Raspberry PI mit Touchscreen montiert, um die Kommunikation vorab zu testen.

Nach erfolgreicher Installation und konfiguration der Raspberry kann ich meinen Symo Wechselrichter sehen, aber den, über VE.Direct angeschlossenen Multiplus II GX, sehe ich nicht.
In der Online Konsole sowie im VRM sehe ich mein Raspi und auch den Multiplus.

VE.Direct am MP II GX:
Hier habe ich getestet ob 5V zu messen sind, zwischen den äußeren PINs -> keine Spannung

Kann es sein, dass man das GX Modul erst aktivieren muss? Ich kann im Netz und in der Anleitung nichts dazu finden.

Viele Grüße
Tausendsassa

-----------

Hello to all here in the forum,

I am new here and have already read a lot. I hope in the future to find more information and other members may also be able to help with words and deeds.

Currently I am upgrading my existing PV system (Existing: Fronius Symo Inverter on Grid with 9.3kwp - Extension: 3x Multiplus II + storage + MPPT...).
Since not all components are on site and I have to wait for the electrician, I have so far only the Mulitplus II GX test connected and a Raspberry PI with touchscreen mounted to test the communication in advance.

After successful installation and configuration of the Raspberry, I can see my Symo inverter, but I do not see the Multiplus II GX connected via VE.Direct.
In the online console as well as in the VRM I see my Raspi and also the Multiplus.

VE.Direct on the MP II GX:
Here I tested if 5V can be measured, between the outer PINs -> no voltage.

Can it be that you have to activate the GX module first? I can't find anything about this on the net or in the manual.

Many greetings

tausendsassa asked
wkirby commented ·

3 Answers

Smart Shunts disappear from Cerbo on VE Direct/USB

Hello, this is the 2nd time I have lost a Smart Shunt from my VRM console.

I have 10 banks of batteries (each bank is a pair of 12v/206Ah SOL batteries, for a 24v/206Ah bank) Each bank has a smart shunt attached to monitor charge, voltage, current in and out, temperature and general condition of the pair of batteries making up the bank.

Each shunt is connected via a VE Direct/USB cable to a USB hub, and the HUB is wired to a Cerbo GX,. I have 2 such hubs, each connected directly too the Cerbo. One HUB holds 6 VE Direct/USB shunt cables, the other 5. This week, shunts labelled 4-5-6 disappeared. VRM shows they haven't been seen in 5 days. Using the Victron Connect Bluetooth app, they show up fine.

This happened to me last year, when one shunt disappear for several days, only to randomly rep-appear a few days later. My gut feeling is something is amiss at Victron server end, and perhaps the VRM instances are being misconfigured or blocked.

anyway, its very annoying, and any ideas what to try? (I have already tried plugging one in directly to a Cerbo USB port, disconnecting the cable completely. Replacing the cable, rebooting the Cerbo)

thank-you

Graydon asked
xl5 answered ·

2 Answers

MPPT 75/15 Odd Readings Since App Update

MPPT 75/15 > 250W/24V Panel > 3x12V Gel Batteries > 12V/240V Inverter.

This system is running well. Too well! Since I updated the App to v5.73 on 12/09/22 my 'Yields' are depleting, my battery voltage 'Spiking' at ~18.2V, my panel output wattage is 'Zero' but my voltage is consistent at ~38V. The system is now on 'Float' and showing no current. However, I'm using power and have not 'blacked out', with minimum battery voltage at ~11.0V. What is going on!?IMG_6136.PNGIMG_6137.PNGIMG_6138.PNGIMG_6139.PNG

stonysolar asked
stonysolar answered ·

2 Answers

One Bus Bar set for Multiple Arrays and Controllers?

Hi all, I've designed my system to have three (3) PV arrays (one east facing, one west, and one south - all 18v max @ 100w) - the eccentricities of the area required this odd combination to achieve the desired output. I have three SmartSolar MPPT 75/15s that I intend to connect to a Cerbo GX with VE.Direct cables. It is my understanding that I need the Cerbo with arrays facing different orientations and drastically different performance throughout the day. All of my loads will be 12v DC, so I will not be using an inverter. I had initially planned on doing a separate busbar out of the load side of each controller, then connecting a group of loads to each of those busbars. But I have seen a few schematics where multiple arrays have one positive and one negative bus bar for the entire system. I want to take advantage of the controller load output to regulate the load for sensitive electronics. Is there anything wrong with doing separate busbars for the load out on each controller or am I missing an important feature/benefit to combining the busbars. Thanks in advance.

adrianp105 asked
adrianp105 commented ·

3 Answers

"Wie viele VE Direct zu USB Geräte werden vom Venus OS mit einem oder mehreren USB Hubs Unterstützt?"

Ich habe eine Venus OS Installation auf einem Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2.

Daran habe ich einen 14er USB HUB, bzw. testweise zwei 7er USB Hubs angesteckt.

An den Hubs stecken 13 VE.Direct Komponenten und eine VU.Bus Komponente.

Ich habe das Problem, das nicht immer alle Geräte erkannt werden, bzw. sie stündlich weniger werden. Auch ein Neustart hilft nicht mehr.

Ich muss den PI ohne Hubs neustarten, dann den einen Hub dran, dann den zweiten, dann bekomme ich max. 12 Geräte zum laufen.

Nach ein paar Stunden geht das ganze von vorne los.

Hubs können aktiv als auch Passiv, das Problem verhält sich mit und ohne USB Hub Netzteil gleich!

Mit den einem grossen HUB ist das Problem noch schlimmer als mit den zwei kleinen.

Kabel alle ca. 1m, als Probleme durch Verlängerungen oder zu langer Leitungslängen sind ausgeschlossen...

Deshalb meine generelle Frage -> wieviele der USB Geräte werden von einem PI mit Venus OS unterstützt bzw. erfolgreich getestet.

Vor allem, mit welchem/n HUBs?

lsusb, /var/log/messages, dbus-spy, und was sonst benötigt wird kann ich gerne liefern.

Versucht habe ich die Tagesaktuelle V2.90-27 des Venus OS als auch die offzielle V2.89 Release -> kein Unterschied....

pv-riese asked
pv-riese edited ·

2 Answers

Cerbo GX & Several MPPT controllers

I've installed 7 MPPT controllers and configured them on a smart network. The cerbo GX will not show them on the touch 50 screen. I've read that I could wire them using the VE.Direct wires but that's a lot of extra wiring and the cerbo only has 4 ports one of which I'm using for the BMV.

Could I use some device to make the Cerbo GX VE.Direct port run a VE.Connect Bluetooth adopter? USB might be an option too but what have others done? Why have a smart network when only the BMV uses it?

Michael asked
wkirby answered ·

1 Answer

RS 48/6000 battery SOC discrepancy between CCGX & Inverter

System is including:

1. RS 48/6000
  2. CCGX
  3. BYD LVS

RS 48/6000 is connected to the CCGX via VE.Direct

Problem: CCGX shows 49% SOC but Inverter shows 98%

Dose anybody know how I should fix this problem?

[image]

[image]

aydin-1 asked
wkirby commented ·

1 Answer

Networking Many MPPT Controllers

I am installing a larger array on a boat. I intend to use a MPPT controller for each panel, but maybe one controller for every 2 panels. This means 6 or 12 MPPT controllers. I have a Multiplus and may buy a Cerbo GX... Or do a Venus on Pi Solution. Also in the system are several Victron LFP Batteries and a Lynx BMS, possibly a BM-712 Shunt.

This seems to hit the biggest area of weakness in Victrons lineup-- everything uses a different interface. But the MPPT controllers should coordinate so that they are all charging the batteries in sync.

How do I do this in a reasonable space? Do I have to use the Ve.Can controllers just for this feature?

rex2022 asked
wkirby answered ·

1 Answer

Vorgehensweise Inebtriebnahme Victron Gerätr

Hallo zusammen,

gibt es eine bestimmte Vorgehensweise wie man die Victron Geräte in Betrieb nimmt ?

Mir ist bewusst das durch die Vielfalt von den Victron Komponenten das nicht einfach macht grundlegend eine feste Inbetriebnahme Reihenfolge festzuhalten. Aber ich denke für die ein oder andere Konstellation gibt es bestimmt eine Herangehensweise wie man die Komponenten nach und nach einrichtet.

Meine mögliche Anlage könnte sein, 3x Victron MP2 und 4x Smart MPPT 250/100, Cerbo GX

Ist das möglich ein paar Tipps oder Infos für so eine Anlage abgeben zu können.

Gruß

mactoolz asked
mactoolz commented ·

2 Answers

Battery Monitor VE.Direct port extension

I have the smart shunt installed with the BMV monitor. Currently I'm using the VE.Direct port to feed data to my computer with the VE.Direct to USB interface and it is working well.

However, I now want to also connect the VE.Direct Bluetooth Smart Dongle to this same device. Is there some way do that? I could install a manual switch but I prefer to use a turnkey solution based on the existing VE.Direct connectors.

travelhabit asked
travelhabit edited ·

3 Answers

BMV 700 VE.Direct connection problem

BMV 700 worked with BlueSolar 75/15 via VE.Direct cabel, 12V system. Replaced the charger with a SmartSolar 100/20 48V. BMV says "connecting" but doesn´t. What am I missing?

Karl Heinz asked
Thiemo van Engelen (Victron Energy staff) answered ·

1 Answer

ESS "partly" working

System is a Multiplus II 5000/48 with a BYD B-Box pro 10kWh Lithium set connected to VE.Can on my Cerbo GX with the Can-speed set to high.
I have two PV-sets. One connected through a SmartSolar Charger VE.Can 150/70 connected to the second Can-bus on my Cerbo GX at normal speed. The second PV-set is connected through a BlueSolar Charger MPPT 150/35 rev3 connected to VE-Direct.
The loads are covered by the batteries with both chargers working at top performance and the batteries are charged of course.
That works ok until...... the batteries are at 100%. Then the set connected to VE-Direct keeps working at top performance, covering the loads and bringing the excess to the grid.
But the set connected by VE.Can is switched off, not doing anything anymore:-(
And, as that PV set is normally producing the most power, this is kind of a bummer.... ;-)
Of course at the end of the day, if the set connected to VE-Direct isn't able to cover the loads on it's own, and the batteries are depleted a bit, the VE.Can MPPT kicks in again and start producing again until the sun goes down completely.
I changed an older VE.Can MPPT for the VE-Direct one and then a new menu-item appeared called Networked operation?!
With the VE.Can MPPT it says Group Master and at BMS controlled it says Yes.
With the VE-Direct MPPT it says Slave at Network status, Ext. control & BMS at Mode setting and Yes at BMS controlled.
I'm not sure if these screens have anything to do with the problem, but as the menu-item appeared after changing an OLD VE.Can MPPT for the VE-Direct one, I thought it could have to do with these problems. Before changing the OLD VE.Can MPPT, BOTH MPPT's were shut off when the batteries were full, bringing no power to the grid at all...
Is there one of you who had this problem and/or may have a working solution?

spithost asked
spithost published ·

3 Answers

BMS+ CCGX+ Phoenix Smart IP43 Charger the DVCC won’t work?

Hi

I have a system that consists of REC BMS + CCGX and Phoenix smart charger IP43. The BMS and Charger is connected to CCGX through CAN and VE.Direct. I have activated DVCC and defined the limit (CVL, CCL, DCL). When I then want to charge the batteries, the Charger will not follow the limit set in DVCC. CCGX ends up giving Alarms (high voltage, high current, etc.).

Is Phoenix Smart charger compatible with DVCC??

IS there any settings I have not activated? Is there any settings I have overlooked?

How does Phoenix Charger charge the batteries when DVCC is activated?

Equipment:

Phoenix smart Charger 12 | 30 (1 + 1) fv v3.31

CCGX fv v2.87

REC BMS v2.6

thanks

tareq asked
johanndo edited ·

4 Answers

354 Posts
304 Users
9 Followers

Topic Experts