Goedendag, ik ben aan het experimenteren met een multiplus 12/800 en een 90 Ah accu.
De accu heb ik tijdelijk beschermd met een 30 A zekering ivm met de kabel naar de multiplus. Dit alles in het kader van het experimenteren.
Nu klapt de zekering: de BMV geeft nog netje 12 Volt aan (zit voor de zekering apart op eigen zekering aan de + pool) echter geeft de multiplus niets aan… er blijft ook 12 V (iets meer nl de laadspanning) staan op de aansluitklemmen van de mulltiplus. Ik kan dus met geen mogelijkheid zien of de zekering stuk is, of ik moet achter de zekering een diode opnemen maar dat wordt wel een zware jongen dan. Zie ik iets over het hoofd of is dit zo, heb van alles bekenen maar niets gevonden.
Hallo allemaal, ik weet hoe je een zekering moet meten en hoe inschakelstroom werkt (bij de 12/800 is die te verwaarlozen en als je de laadstroom bepreekt gaat 30A prima) het gaat alleen om het feit dat ik geen alarm krijg oid dat de zekering stuk is. Wel als ik vermogen uit de accu ga vragen want dat kan hij niet op dat moment.
Gaat niet helemaal op: de ene kant zit nog aan de accu (das 13 V) en de andere kant zit nu aan de multiplus maar die staat bv op float te laden dat is bv 14 V. maar het het ging om het feit dat er geen melding is.
bij eerste keer verbinden met de batterij, moeten de interne condensatoren laden dit kan zomaar heel kortstondig boven de 100A-150A uitkomen (Inrush current)
Dit is ook bij een 12/800 multi niet verwaarloosbaar
als ie eenmaal geladen is ja, dan kan 30A prima voor een kleine test opstelling
De zekering wordt niet gemonitord dus daar krijg je idd geen melding van
Als de zekering goed is meet je 0 volt of heel weinig
Is dit een externe zekering en wat voor type (ik dacht dat je een dichte zekering gebruikte waarvan je de inhoud niet kan zien of het draadje nog heel is)
Ik begrijp dat de vraag ondertussen is veranderd naar melding
Misschien moet je je vraag opnieuw formuleren en hoe het experiment er uit ziet en waarvoor.
Je hebt gelijk ik ben gewoon niet duidelijk genoeg.
Ik heb een werkend systeem: een oude accu (gel 90Ah), BMV 712. Multiplus 12/800 een RPI4 voor Venus OS. Alles praat met mekaar via de RPI, (MK3 interface voor de Multi) en een VE direct naar USB voor de BMV. Alles doet, ben niet echt een leek ware het niet dat ik veel geleerd heb de afgelopen tijd, UPS, ESS, en laden en ontladen. Mooi spul! Ik heb tijdelijk de boel aan de DC kant 30A met 30A afgezekerd maar dat doet voor mijn eigenlijke vraag niets ter zaken. en dat gaat prima (heb idd gelezen over de inschakel stoom maar geen last van gehad. Het experiment was/is om de boel goed aan de praat te krijgen om straks met een LifePO4 accu de UPS functie te gebruiken en om in sommige gevallen 230V wissel te hebben al is het maar 650 watt. Ik ben van plan om aan de DC zijde zonnepanel te plaatsen zodat die in 1 of twee dagen de accu zou kunnen laden. Zo heb je een thuisaccu die je ook makkelijk weer kan laden als de nood aan de man komt. (bijkomend voordeel is dat ik mogelijk ook wat sluipstroom kan opheffen door wat terug te leveren via ESS).
In de werkende opstelling straks dan wordt alles idd met de benodigde dikke kabels uitgevoerd met de daarbij behorende zekereringen en dergelijk. Maar het ging me om voor nu te “spelen” met de instellingen. Van de week was ik met de alarmen bezig om te kijken wat nuttig is en wat belangrijk is. Ik trok de zekering eruit in rust (Multie is aan het doorvoeren van Input naar Output, maar ik kreeg geen melding ook zag ik geen noemenswaardige spannings stijgingen zodat ik bv met een verschil meeting iets kan programmeren in bv Home assistent. Ik had me het heen en weer gezocht op diverse forums of ik iets over het hoofd had gezien (vind niet alles overzichtelijk in de Venus OS en later in de VRM software) Maar Denk dat het vinkje oplossing bij Mark komt: een defecte zekering (dus geen accu aanwezig aan de ingang van de DC zijde wordt (nog) niet gemonitord.
Hoi Fred, Ik gebruik idd Home assistent in combinatie met MQTT. Met Home assistent kan ik aardig uit de voeten vandaar. Ik heb geen ervaring met Node red, ook niet in Home assistent. Op een of andere manier loop ik daar steeds omheen:-).
De vraag van de zekering komt uit een meeting waarbij ik meer terug leverde dan de zekering aankan, zat ff niet op te letten en de vertraging tussen Venus OS en Home assistent is zo maar 10-15 seconden. Maar ik zag eigenlijk echt alarm of zo iets die direct aangaf dat de accu weg was. Vandaar.
Ik wil idd zelf de accu bouwen. mijn n huidige gell accu van 90 Ah is aan vervanging toe en daar ik in de elektro/electronica werkzaam ben is dit wel de volgende stap, en de capaciteit die het oplevert is veel. Ook in professionele UPS system op mn werk zie ik de opmars van deze cellen. Minder ruimte enz enz. Waarom 12 Volt? ik ben zendamateur en gebruik voor bijna alle zenders 12 volt. Dat is dus mijn basisspanning. Eigenlijk weer een heel project geworden zo.