Stopknop 3-fase installatie

Ik wil een stopknop op een 3 fase systeem aansluiten. Deze heeft één set NC contacten. Deze gebruik ik ook op een test opstelling, met twee van deze knoppen in serie. Werkt prima.

Voor een 3 fase systeem is het aanbevolen om de stop knop assistent te gebruiken. Prima, maar die kan je blijkbaar niet verbinden met de contractors (groene stekkertje) waar het draadbrugje standaard op zit :face_with_diagonal_mouth:

Wat mis ik hier?

En waarom kan je ook niet gewoon die drie multi’s in serie hangen? De 0.75mm2 kabel is dan zeg eens maximaal twee meter. Jaja je hebt dan geen knipperende LEDjes. Voor een eindgebruiker is alles uit veel beter te begrijpen denk ik. Uit is uit. Logisch. Knipperende LEDs heb je ook tijdens configureren. Anders, maar toch.

En voor de persoon die denkt dat een stopknop op de master inverter alleen goed genoeg is. Nee! Dan krijg je foutmeldingen over missende en/of een verkeerde configuratie.

Gebruik een noodstop met 3 verbreekcontakten, voor elke mp 1, dus ook 6 aderige kabel!, soms moet je dan losse contakten mee bestellen (bron: Victron post van tijdje geleden)

1 Like

Tja die heb ik dus niet :grimacing: Kan ik ook echt niet vinden. Ik begrijp ook echt niet dat je de contactjes van de Multi’s ook niet gewoon in serie kan aansluiten. Desnoods parallel met een diode of zo? Zou wel zo fijn zijn als dit soort zaken eens duidelijk gedocumenteerd zou worden door Victron.

De noodstop assistent is idd niet handig, dit is een software matige stop

Zelf heb ik ook noodstop systeem op mijn 3 fase multiplus, daar heb je idd een 3xNC noodstop voor nodig,

tevens heb ik een failsafe circuit om de pylontech batterijen (4x us5000) met dezelfde noodstop knoppen (2 in serie) uit te schakelen

De remote contacten van de multiplus zijn niet potentiaal vrij, daarom kun je ze (helaas) niet onderling verbinden zonder allerlei hulp electronica/relais wat het weer een minder betrouwbare noodstop maakt

Er zijn zat 3nc noodstoppen te vinden met google

Bijv: TRU COMPONENTS LAS1-BY-33TSB Noodstopschakelaar 3x NC, 3x NO 1 stuk(s) kopen ? Conrad Electronic

Er zijn er ook waar je zelf contacten aan toe kunt voegen zoals van eaton

1 Like

Hallo Marc. Top! Super bedankt voor de tip.

Had wel handig geweest als de installateur dit had geweten. Kost mij weer €35 of zo inclusief verzendkosten. Maar goed. Ga ik zo direct even bestellen. Hoop alleen dat hij past :joy:

P.s. Heb van die witte GobelPower bakken met EEL Battery heating pads. Moest ook zelf uitzoeken hoe dat werkt. En nu werkt Erase History Data weer niet in JK-BMS software. Wat een ramp joh.

This topic was automatically closed 14 days after the last reply. New replies are no longer allowed.