Multi RS Solar 48V/6000VA/100A geeft foutmelding #53

De Multi RS L2 geeft de foutmedling “#53 Omvormer intern DC niveau”.

Volgens handleiding “Wanneer de accuspanning laag begint te worden en er komt een grote belasting op de AC-uitgang te staan is de omvormer niet in staat de juiste uitgangsspanning te behouden. Laad de accu opnieuw of verlaag de AC-belastingen om de werking te behouden. “

De RS is tijdelijk niet aangesloten op de Accu (Accu is defect), het huis daarom buiten de RS van stroom voorzien. Wel zijn de3 RSen via de ACin aangesloten en produceren alleen stroom van de PV naar het huis/grid.

De melding zag ik de volgende dag toen ik zag dat de RS L2 scherm niet opgelicht was. Opdat moment was er weinig belasting duszou de RS zoals gebruikelijk was gewoon weer hebben moeten opstarten. Ook na uit en aan schakelen lukte dit niet.

Vraag wat is er aan de hand en hoe kan het probleem verholpen worden?

Advies van deskundige: zet alle 3 de RS-en uit via de aan/uitknop links, evenals de PV knop op uit. Koppel de zonnepanelen los van de RS-en. Doordat om de een of andere reden de uit knop op RS L2 niet werkte de aan/uit schakelaar in de AC in lijn, ook op uit gezet. Na 15 minuten de RS-en en de AC in weer alle op aan. Daarna de zonnepanelen weer aan gekoppeld en de PV schakelaar op in. De volgende dag werkte de RS L2 weer normaal.

Fijn dat alles weer goed werkt, zelf heb ik 1 RS. Alles dus uit en weer aan gezet.

Maar wie was die ‘deskundige’ ?