Labels in onderverdeler

Ik moet in deze onderverdeler aan de slag, en vroeg mij af na het zien van de labels, wat er eigenlijk zo doorgaans verplicht en norm conform is. Gaarne advies. B.v.d

Dit is een 3 fase installatie met 3 x Multiplus 6K5 in een garage, dus ja die automaat naar de meterkast is te licht, maar die moet ik ook o.a. vervangen.

Dit lijken wel speciaal geprinte labels, normering is bij ess wel op zijn plaats.

Maar dat kan wel eens lastig worden, er is bijna geen 1 ess installatie het zelfde.

Hoi,

Ja dat denk ik ook. Er zijn al wel regels in de PGS-37 die men nu al gebruikt. Daar zie je ook de noodstop opduiken, maar die zie ik ook nog maar sporadisch. Heb er zelf wel twee, maar goed. Zag ook stickers voor de brandweer ter attentie van de aanwezigheid van een thuisbatterij en type van de accu cellen.

De nieuwe regels zouden voor de zomer klaar kunnen zijn. Zegt men. Of wij daar veel wijzer van worden betwijfel ik. Goed voor de handel natuurlijk. Afzuiging erbij. Combi rook/hitte en Co melders.

Labels zijn er om mogelijke gevaren aan te duiden, maar daarnaast moeten labels ook aangeven op welke wijze eem Multi plus bijvoorbeeld volledig spanningsvrij kan worden gemaakt zowel AC als DC, of aangeven wat de functie is van een omschakelaar.. en dat in korte duidelijke bewoordingen (zoals in jou voorbeeld).

Bij mijn ess met maar 1 Multi RS is dit wel te doen maar met een grotere ess en een veelvoud van externe componenten als een Fronius omvormer, generator, mppt, diverse zekeringen DC verdeler.. moet je de af en inschakel procedure met een stroomkringschema in een kaart er bij voegen.

Zo zou het inderdaad moeten denk ik. Er is hier zelfs een map met de gebruikte componenten, artikelnummers en aandraai momenten. Die laatste staan ook op een sticker in de kast. Op de kabels staat een puntje om aan te geven dat die met het juiste aandraai moment is vastgezet. Op de voorkant van die map staat ook het stappenplan. Zit in een bakje naast de kast. Voor mij een eerste keer dat ik het zo netjes tot in detail aantref.

Echter kwam ik in de meterkast in de woning zelf ook slechts een sticker van Coolblue tegen, en moest ik vervolgens maar aannemen dat het de zonnepanelen betrof. Was voor mij totaal onduidelijk. Zo kan het dus ook. Maar goed dat ze die tak hebben verkocht.

Haha. Ik heb thuis nog wat te doen. Blijkbaar. Huiswerk zullen we maar zeggen :wink: