question

kallenr avatar image
kallenr asked

1x Multiplus gebruiken op een 3 fase net in ESS mode

Momenteel heb ik in een testopstelling 1x Multiplus-2 aangesloten via een Cerbo GX naar een EM24 meter.
De EM24 hangt aan 3 fase.
Ik zie dat ik een systeem kan maken die volgens mij perfect bruikbaar is op een 3 fase net.
oftewel 1 multiplus dat goed werkt op een 3 fase net.

als test heb ik 3 stopkontakten gemonteerd op de 3 uitgangen van de EM24, dus ik kan op 3 fase een verbruiker hangen.
De multiplus hangt met de "AC ingang" op fase 1, zodra ik een verbruiker van 1000W aan fase 1 hang gaat de batterij dat op heffen en stuurt 1000W terug op fase 1.
de verbruiker draait nu rechtstreeks op de batterij zonder dat er iets in of uit het grid gaat.
PRIMA! de bedoeling.....

Het grappige is dat als ik de verbruiker nu op fase 2 hang hij stroom uit het grid haalt op de 2de fase (logisch)
Echter duwt de batterij dat op fase 1 richting het grid.
resultaat: de kWh meter staat stil. (er gaat evenveel in als uit, welleswaar op een andere fase)

Dat betekend volgens mij dat je prima 1 multiplus kunt aansluiten op een 3 fase net.
zelfs al heb je een 3 fase PV omvormer verdeeld over de 3 fase.
Het pv vermogen van fase 1 gaat rechtstreeks naar de batterij.
Het opgeteld pv vormogen van fase 2 en 3 gaat richting het grid.
De som van fase 2 en 3 trekt hij weer uit grid en zet hem op fase 1.
Oftewel het volledig vermogen van het 3 fase PV systeem gaat volledig naar de batterij en de kWh meter staat stil.

Ook andersom werkt het op deze manier.
Als je een verbruik op fase 3 hangt dan duwt de multiplus/batterij dat op fase 1 terug naar het grid en de kWh meter staat stil :-)

Wat is de reden dat er word verteld dat je 3x multiplus nodig hebt op een 3 fase systeem?
Dat lijkt me in een ESS systeem toch niet nodig?

ESS
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

5 Answers
frederikbove avatar image
frederikbove answered ·

Als je meer dan 5kw vermogen aan omvormer wilt kunnen plaatsen. Het is zo dat je maximaal 5KW per fase mag terug sturen.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

kallenr avatar image
kallenr answered ·

zijn er oplossingen om te voldoen aan de "max. 60% injectie" regel die in België van kracht is?
Er mag mag 60% van het solar vermogen terug geïnjecteerd worden op het net als je een batterij plaatst.
Dus de "SMA sunny boy 2.5" zou geremd moeten kunnen worden als de batterij vol is.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

kallenr avatar image
kallenr answered ·

ik wou even melden dat de 60% terug lever regel sinds 1 April 2021 niet meer van toepassing is in Vlaanderen.
dit is slechts 3 maanden een voorwaarde geweest om te kunnen genieten van de "batterij premie"

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rasvelde avatar image
rasvelde answered ·

Ben met eenzelfde systeem bezig

quattro op fase 1 (Op AC-In 2) met batterij

pv invertor, 3fase hangend aan grid via de em24

ben wel benieuwd (welke fase) wat je op AC-OUT hebt gezet?

of werk het al als je enkel fase 1 op de AC-In zet en fase 2 en fase 3 van PV via de EM24 op het grid hebt aangesloten?

5 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

luppensg avatar image luppensg commented ·

Welke 3PH AC-inverter gebruik je?

Wordt dat correct gevisualiseerd op de VRM?

0 Likes 0 ·
kallenr avatar image kallenr commented ·
Ik heb een 3 fase net en werk niet met qauttro, maar met een 1 Multiplus 2 (met cerbo gx) of je kunt ook een Multiplus 2 GX gebruiken. (met de GX kun je geen touch display gebruiken)

Ik heb enkel de AC IN aangesloten gezien het niet mijn bedoeling is om OFF-GRID te werken.

0 Likes 0 ·
castijn avatar image castijn kallenr commented ·
Hallo Kallenr,


Ik heb een vraag. Ik heb precies dezelfde installatie gemaakt.

3fase net, 1 multiplus 2, cerbo, en een 3 fase Energiemeter.

Op 1 of andere manier lukt het mij niet om de multiplus mijn verbruikers te laten voeden. De enige manier waarop ik de multiplus aan mijn net kan laten leveren is als ik de instelwaarde voeding (ess menu) instel op een negatieve waarde. Dan wordt continu die ingestelde waarde geleverd onafhankelijk van mij feitelijke verbruik. Heb jij misschien een tip voor mij wat ik nog zou kunnen proberen om de multiplus te laten werken zoals het hoort?




0 Likes 0 ·
kallenr avatar image kallenr castijn commented ·
Een heel belangrijke is dat de fase van de Multiplus aangesloten moet zijn op fase 1 van de energiemeter. op fase 2 of 3 werkt het systeem niet.
0 Likes 0 ·
castijn avatar image castijn kallenr commented ·
Bedankt. Ja dat heb ik, ik had een instelling in de Ess verkeerd staan.

Alles werkt nu, na een hele lange zoektocht vanaf het moment van aanschaf tot nu.

0 Likes 0 ·
Paul avatar image
Paul answered ·

Ook hier een multplus II 48 5000/70 op een setje Noorse LiFePO4 scheeps accu's een Cerbo en een EM24 met als insteek inderdaad opslaan van Zonne energie van onze panelen plus een stevig wolkje noodstroom melk in de energiekoffie :-).


Alleen de Cerbo laten weten dat er een EM24 op hetzelfde netwerk zit...


Ga maar eens een manual lzen, niet mijn favvie...

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.