question

owagenaar avatar image
owagenaar asked

Terugleveren in de avond.

Beste leden,


Ik ben nieuw hier en zou graag hulp krijgen met het volgende. Ik ben bezig met de aanleg van een ESS systeem, welke bijna klaar is. Deze bestaat uit 3 stuks MultiPlus 8000 3 fase. 4 stuks smart solar mppt 250/100 aangesloten op 40x 400 Wp zonnepanelen, 16000Wp totaal. Aangesloten op 18 stuks Pylontech US 5000. Totaal 86kWh.

Verder heb ik 3 stuks SolarEdge omvormers met 84.000 Wp aan panelen op verschillende oriëntaties.

Nu wil ik een klein deel als peakshaving toepassen. Omdat ik nu met een 3x50A aansluiting werk en de Solaredge omvormers begrenst zijn. Als ik de omvormers op vol vermogen kan laten draaien, waarvan overdag een deel in de accu's wordt opgeslagen. En dit later in de middag terug te leveren. Alle overige energie welke met de MPPT's opgewekt worden dan in de avond zoveel mogelijk terugleveren. En natuurlijk het eigen verbruik wat in de winter zal toenemen daarvan afgetrokken.


Heeft iemand ervaring met zo'n situatie?

ESSMPPT SmartSolarPylontechsolaredge
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

5 Answers
ludo avatar image
ludo answered ·

Mijn eerste idee ? Waarom 16/24kw bij 48v ?


Verliezen zouden bij 600v veel kleiner zijn, 600v kan direct in 3*400V omgezet worden.


Dunnere kabels, makkelijker af te zekeren.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rikhf avatar image rikhf commented ·
Kun je een voorbeeld geven van Victron apparatuur die dat kan?
0 Likes 0 ·
owagenaar avatar image
owagenaar answered ·

Hoe bedoel je dit? Ik heb Pylontech 4.8kWh accu's 18 stuks. Daar moet ik het mee doen.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

ludo avatar image
ludo answered ·

Met 18 accu's in serie is ook wat te bereiken.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

jeroen avatar image jeroen ♦ commented ·

Please don't add a separate comment when you actually answer someone.

0 Likes 0 ·
rikhf avatar image
rikhf answered ·

Interessante vraag! Het overschot opslaan om op een later moment terug te leveren. Begrijp ik het goed dat je dat doet omdat je aan je max zit overdag op de aansluiting? Maar hoe regel je dat, dat is de vraag. Geen idee maar ik ga dit volgen en ga er ook eens induiken. Heb je ook al eens naar day ahead prijzen gekeken? Ik bedoel dan het overschot via een tweede aansluiting/meter op day ahead prijzen terugleveren.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

owagenaar avatar image
owagenaar answered ·

lk zit aan de max qua doorlaat, 50A hoofdaansluitng. De Solaredge omvormers zijn op dit moment begrensd. Om overdag een deel van deze stroom op te slaan en die stroom later zodra het kan terugleveren. Incl. Alle stroom opgewekt met de MPPT's. Ik heb geen dal tarief en krijg een hoge vergoeding. Daarom de keuze. Een volgende stap is eventueel geautomatiseerd met stroomprijzen handelen. Zoals je benoemd met day ahead.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.